UBKTN029 Analytický seminář

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2019
Rozsah
1/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Mikuláš Odehnal (přednášející)
MgA. Mikuláš Odehnal (cvičící)
Garance
MgA. Mikuláš Odehnal
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Čt 26. 9. až Čt 7. 11. Čt 11:25–12:10 D1, Čt 21. 11. až Čt 19. 12. Čt 11:25–12:10 D1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UBKTN029/A: Čt 26. 9. až Čt 7. 11. Čt 12:15–13:50 D1, Čt 21. 11. až Čt 19. 12. Čt 12:15–13:50 D1, M. Odehnal
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznámí studenty s různými filmovými styly, žánry a formami prostřednictvím analýzy jednotlivých složek promítaných filmů nebo ukázek z nich. Ozřejmí rozdíly mezi tzv. hraným, dokumentárním a animovaným filmem, představí používanou terminologii a metody filmového rozboru. Důraz bude kladen na rozmanitost přístupů různých autorů v dějinách filmu i nové možnosti filmového vyjadřování.
Osnova
  • Během semináře si studenti sami vyzkouší analytický rozbor audiovizuálního díla, od záběru přes obrazy, sekvence až ke komplexnímu pohledu na celý film. Cílem kurzu je osvojení dovedností formální analýzy jednotlivých složek filmového díla na příkladu promítnutých snímků (jako např. střihové skladby, zvukové koncepce nebo obrazového ztvárnění). Důraz bude přitom kladen jak na zvládnutí odborné umělecké, tak technické terminologie. Studenti budou vedeni k tomu, aby dokázali do analytického myšlení zahrnout i prvky tzv. nové filmové historie (sociálně-politický, ekonomicko-hospodářský, kulturně-antropologický či geografický kontext vzniku filmu). Kurz seznámí studenty s možnostmi komparace i základními žánry kritického psaní (např. recenze, metarecenze, reflexe, analýza, tematizovaná imprese, anotace pro katalog, parafráze textu o filmu apod.).
Literatura
    doporučená literatura
  • Časopisy Film a doba, Cinemapur/Cinepur, Iluminace, Kino-ikon, Cahiers du Cinéma, Positif, Sight & Sound, Screen, Variety, Kino. info
  • Deníky uvádějící filmové recenze a kritiky. info
  • SZCEPANIK, P., ANDĚL, J. (eds.). Stále Kinema: antologie českého filmového myšlení 1904-1950. Praha: NFA, 2008. info
  • SVOBODA, J. Skladba a řád. Český teoretik filmu a televize Jan Kučera. Praha: NFA, 2007. info
  • VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005. info
  • BLÁHA, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004. info
  • DELEUZE, G. Obraz-pohyb a Obraz-čas. Praha: NFA, 2000. info
  • VALUŠIAK, J. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. Praha, AMU, 2000. info
  • MUKAŘOVSKÝ, J. Studie I. Brno: Host, 2000. info
  • THOMPSONOVÁ, K. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace, č. 1, 1998. info
  • CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha, 1996. info
  • ARISTOTELES. Poetika. Praha: Svoboda, 1996. info
  • ŠALDA, F. X. Šaldův zápisník. Praha: Lidové noviny, 1992. info
Informace učitele
Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.