HKDRPNP024 Přístupný a sociální turismus se zaměřením na kulturní dědictví

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Pavlína Sonnková (přednášející)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (cvičící)
Ing. Pavlína Sonnková (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Čt 14:45–15:30 H2
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
HKDRPNP024/A: Čt 15:35–16:20 H2, M. Kolaříková, P. Sonnková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje základní orientaci v problematice cestovního ruchu pro všechny, akcentuje problematiku přístupnosti v oblasti kulturního turismu/dědictví. Vymezuje obsah a význam pojmů přístupný (bezbariérový) turismus, sociální turismus, dimenze přístupnosti a univerzální design. Pozornost věnuje demografickým, legislativním a dalším faktorům a kritériím, které ovlivňují vývoj přístupnosti v evropském, středoevropském a českém prostoru včetně příhraničí. Jsou charakterizovány specifické potřeby jednotlivých skupin klientů přístupného a sociálního turismu ve vztahu k poskytování služeb, principy bezbariérového užívání staveb, požadavky na odpovídající informační servis a vzdělávání v oblasti přístupného cestování a komunikace. Zabývá se mapováním přístupnosti kulturního dědictví a přínosem jednotného metodického postupu v mapování objektů, komunikací, tras apod. Usiluje o to, aby si studenti uvědomili možnosti, jak efektivně využít kulturní dědictví v oblasti specifických forem turismu/přístupného turismu pro osoby se specifickými potřebami a požadavky.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu, literatura a informační zdroje, základní terminologie.
  • 2. Teoretické vymezení přístupného a sociálního turismu.
  • 3. Dimenze přístupnosti včetně sociálního aspektu a situace v České republice.
  • 4. Legislativní rámec problematiky z hlediska Evropské unie a České republiky.
  • 5. Specifikace přístupného cestovního ruchu, klienti. Demografické vlivy.
  • 6. Přístupnost turistické destinace se zaměřením na kulturní dědictví.
  • 7. Hodnocení přístupnosti ubytovacích, stravovacích, volnočasových a dalších služeb a objektů kulturního dědictví.
  • 8. Prezentace nabídky kulturního dědictví vycházející z principů přístupnosti.
  • 9. Speciální a kompenzační pomůcky a jejich význam v procesu prezentace kulturního dědictví.
  • 10. Zásady komunikace s klienty se specifickými potřebami.
  • 11. Principy přístupnosti jako součást vize destinace, instituce a turistického zařízení.
  • 12. Metodika zavádění principů přístupnosti.
  • 13. Syntéza problematiky a prezentace výstupů předmětu.
Literatura
    povinná literatura
  • Athena na cestách. Přístupný cestovní ruch v kostce. Třinec, 2010. URL info
  • Havlůjová, H. – Hudec, P. – Jordánová, K. – Indrová, M. Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér. Praha 2015.
  • Inkluzívní průvodcovská činnost. Příručka pro průvodce cestovního ruchu osob se specifickými potřebami. Třinec 2018.
    doporučená literatura
  • Kováčová, K. Cestovní ruch pro handikapované. Bakalářská práce, EF JČU, České Budějovice 2013.
  • Průvodce přístupným cestovním ruchem. 1. Návštěvníci. Třinec 2018.
  • Průvodce přístupným cestovním ruchem. 2. Poskytovatelé služeb cestovního ruchu. Třinec 2018.
  • Průvodce přístupným cestovním ruchem. 3. Tvůrci politik. Třinec 2018.
  • Vzdělávání v přístupném turismu. Zpráva. Třinec 2018.
    neurčeno
  • Zpravodaj projektu ELEVATOR 2016-2018. [online] (http://www.kazuist.cz/).
Metody hodnocení
Ústní rozprava. Docházka na seminář (75%); referát.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.