UBKVKKNP05 Sociální komunikace a média 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2021
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Matula, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Anna Novotná, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Út 9:45–11:20 B2
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UBKVKKNP05/A: Po 20. 9. až Út 30. 11. Út 11:25–12:10 LEI, K. Matula
Předpoklady
Předmět mohou splnit všichni studenti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základním cílem předmětu je rozšířit znalosti studentů v oblasti psychologických aspektů komunikace a navázat je na komunikaci probíhající ve společnosti. Dále se předmět zaměří na mediální a masovou komunikaci s jejich možnostmi a problémy. Ty budou poté navázány na problematiku mediální gramotnosti. V závěru se bude předmět věnovat trendům ve společnosti. Seminář bude rozvrstven mezi koncepty narušující správnou komunikaci, problematiku bezpečnosti a násilí v médiích a praktické zásady mediální gramotnosti.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice sociální komunikace a médií;
- prokázat schopnosti spojené s mediální gramotností;
Osnova
  • Obsahová náplň předmětu:
    1. Psychologické aspekty komunikace
    2. Mediální komunikace, masmediální komunikace, prvky, zákonitosti
    3. Modely komunikačních procesů
    4. Typologie komunikačních procesů
    5. Mediální gramotnost
    6. Komunikace ve virtuální realitě, gamifikace a multitasking
Literatura
    povinná literatura
  • ŽANTOVSKÁ, Irena. Rétorika a komunikace. 2015. ISBN 9788073637125. info
    doporučená literatura
  • VERNER, Pavel. Historie mediální komunikace. Praha: Univerzita J.A. Komenského, 2013. ISBN 978-80-7452-027-3. info
  • McLuhan, H., M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Mladá Fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9. info
  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Mediální komunikace pro management. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3629-7. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 2009. ISBN 978-80-7367-387-1. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Monologická (výklad, přednáška)
Průběžné zadávaní a hodnocení úkolů.
Metody hodnocení
Známkou
Úkoly
Ústní nebo písemná zkouška
Informace učitele
https://elearning.slu.cz/
K předmětu je připraven kurz v Moodle: https://elearning.slu.cz/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.