FPF:UBKC0017 Syntax 1 - Informace o předmětu
UBKC0017 Syntax 1
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UBKC0017/A: Rozvrh nebyl do ISu vložen. S. Schneiderová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Česká literatura (program FPF, B7310 Filo)
- Český jazyk a literatura (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Český jazyk a literatura (dvouoborové) (program FPF, B7310 Filo)
- Cíle předmětu
- Disciplína vede studenty k pochopení vnitřní výstavby vyšších mluvnických celků a jejich fungování v komunikaci. Studenti se seznámí se vstupními základními syntaktickými pojmy, jednak tradičními a školsky dosud užívanými, jednak novějšími, ať už založenými na valenci, anebo na sémanticko-pragmatickém přístupu k textu. Výklady se opírají o konkrétní jazykový materiál a zahrnují i popis rysů komunikačních situací, které ke vzniku komunikátů vedou. S přednáškou C0017 (pojatou jako obecný vstup do syntaktické problematiky) je spjat seminář, v němž je prováděn syntaktický rozbor konkrétních textů se zvýrazněním komunikačně-pragmatických prvků. Jako praktická aplikace je dále připojena pasáž k interpunkčnímu pravopisu. Seznam studijní literatury uvádí základní tituly, ostatní doporučené položky viz v bibliografii těchto titulů.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, základní syntaktické příručky.
2. Komentář k odborné syntaktické literatuře. Česká interpunkce - úvodní výklady.
3. Pojetí skladby; termíny věta a výpověď. Vlastnosti výpovědi.
4. Propoziční akt a jeho složky.
5. Valence a gramatický větný vzorec; Valenční slovníky v češtině, jejich podstata a specifika.
6. Syntaktické vztahy a jejich realizace (zmnožení, koordinační skupina, adordinační skupina; dominace - shoda, řízenost, přimykání).
7. Shrnutí problematiky k interpunkčnímu pravopisu. Nástin pojetí větných členů.
- 1. Úvod do problematiky, základní syntaktické příručky.
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Individuální konzultace
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- - 50% aktivní účast v seminářích; průběžné sledování výuky formou osobní účasti na přednáškách nebo samostudia z odborných zdrojů, aby byla umožněna aktivní účast na souvisejícím semináři;
- samostudium rozšiřujících pasáží a schopnost uplatnit syntaktické poznatky při rozboru textu a při kladení interpunkce;
- zápočet se udělí za splněný interpunkční diktát, který vychází z teoretické kapitoly a příkladů uvedených k interpunkčním jevům v Průvodci českou interpunkcí;
- při individuálním studijním plánu je třeba předložit podrobný písemný popis postupu samostudiem při přípravě k interpunkčnímu diktátu (min. 30 řádků souvislého textu bez interpunkčních chyb).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2022/UBKC0017