FPF:ARTAVTNP11 Dokumentární tvorba v rozhlase - Informace o předmětu
ARTAVTNP11 Dokumentární tvorba v rozhlase, filmu a televizi
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D. (přednášející)
MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D. (cvičící) - Garance
- MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- každé liché pondělí 15:35–16:20 D1
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-np)
- Cíle předmětu
- Kurz seznámí studenty formou cvičení se základními tvůrčími postupy a metodami, používanými během přípravy, natáčení a postprodukci dokumentárního filmu. Dále poukáže na odlišnosti dokumentárního filmu od zpravodajství a publicistiky. Kurz také uvede studenty do možností práce dokumentaristy s archivními materiály v kontextu autorskoprávního i technického. Zvláštní zřetel je věnován hraničním dokumentárním žánrům, jejichž popularita roste (mockument, docu-soap, docu-drama, rozhlasový feature).
- Výstupy z učení
- Student si osvojí základní pojmový aparát a bude schopen tvůrčí i dramaturgické analýzy dokumentárních tvarů; bude orientován v současné dokumentární tvorbě v rozhlase, televizi i filmu; bude orientován v současných cross-žánrových kategoriích; procvičí si cestu od hledání tématu pro námět, přes rešerše, obhlídky až po vytvoření autorské koncepce zpracování tématu.
- Osnova
- 1. Téma; sběr materiálů, podkladů, rešerše. (Co? + Proč?) 2. Mody dokumentární reprezentace; dokumentární subžánry (Jak?) 3. Dokumentární portrét v rozhlase – Miroslav Buriánek Dokumentarista věčnosti (portrét Jindřicha Štreita) 4. Umělecký dokument, nebo feature? Hranice publicistiky a dokumentu v rozhlase. Konkrétní ukázky rozhlasových feature. 5. Televizní formáty dokumentární tvorby. Televizní portrét – analýza konkrétního pořadu: Aleš Koudela Jindra ze Sovince 6. Filmový dokumentární portrét – analýza: Jan Špáta Mezi světlem a tmou. 7. Dokumentární formáty, dokum. cykly v rozhlase a televizi 8. Docu-drama – ve světě a u nás 9. Docu-soap – ve světě a u nás 10. Mockument; animovaný dokument; nová média a jejich vliv na rozhlasové vysílání 11. Srovnání portrétů fotografa Jindřicha Štreita v závislosti na médiu – písemná práce 12.–13. Rozpracované náměty dokumentárních portrétů studentů – prezentace a diskuse
- Literatura
- povinná literatura
- Nichols, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha, 2010. info
- BLÁHA, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004. info
- doporučená literatura
- VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005. info
- GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha, AMU, 2004. info
- NAVRÁTIL, A. Cesty k pravdě či lži. 70 let československého dokumentárního filmu. Praha: AMU,, 2002. info
- BRESCHAND. J. Dokumentární film, jiná tvář kinematografie. Cahiers du Cinéma, Paříž: Etoile, 2002. info
- ADLER, R. Cesta k filmovému dokumentu. Praha, FAMU, 2001. info
- GOGOLA, J. ml. Smrt dokumentárnímu filmu (diplomová práce). Praha: AMU, 2001. info
- ARISTOTELES. Poetika. Praha: Svoboda, 1996. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, analýzy dokumentů rozhlasových, televizních i filmových, minireferáty studentů na zadaná témata, vlastní autorský námět dokumentárního feature (uměleckého rozhlasového dokumentu), nebo TV či filmového portrétu dle vlastní volby subžánru.
- Metody hodnocení
- Písemná prezentace (ročníková seminární práce), ústní prezentace (referát, ppt), pravidelná docházka (75 %), průběžná aktivita z hodiny na hodinu (vlastní reflexe pořadů), rozpracovaný námět dokumentu (portrét)
- Informace učitele
- Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTAVTNP11