HKDRPNP026 Příprava produktu se zaměřením na kulturní dědictví pro osoby se specifickými potřebami

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Radmila Dluhošová, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HKDRPNP026/A: Út 12:15–13:50 M6, R. Dluhošová, I. Korbelářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základní teoretickou průpravu pro aplikaci prezentace a edukace kulturního dědictví v regionální praxi, konkrétně pro osoby se specifickými potřebami v kulturním turismu. Studenti se seznámí se zásadami pro tvorbu a realizaci zadaného volnočasového produktu pro osoby se specifickými potřebami vyplývajícími z věku, sociálního postavení, zdravotního či mentálního hlediska. Připraví produkt (krátkodobou exkurzi/zájezd) pro osoby se specifickými potřebami (optimálně se závažnější indispozicí zvl. pohybového charakteru, slabozraké apod.). Tematicky bude produkt orientovaný na kulturní dědictví českých zemí s akcentem na české země, příhraniční oblasti a regiony s kulturními a historickými vazbami na českou minulost. Studenti se budou podílet na tvorbě dílčích segmentů, ověří si své interpretační dovednosti a předpoklady pro individuální a týmovou práci, základy topografické a chronologické přípravy, stanovení smluvních podmínek poskytování jednotlivých služeb, cenovou kalkulaci a průvodcovskou přípravu. Proberou zásady vyhodnocení realizovaného produktu. Zejména se ale v rámci předmětu soustředí na organizačně-technické stránky zajištění produktu podle typu specifických potřeb. Modelově budou také řešit problémové situace spojené s omezeními potenciálních klientů (fyzická dostupnost, zprostředkování zážitku při průvodcovské činnosti pro slabozraké). Zváží možnosti přípravy doprovodných textových materiálů se speciálními informacemi pro osoby se specifickými potřebami).

Možné návrhy produktů:
Lázeňské tradice a současnost Kladska (pro seniory); Hradec nad Moravicí/Pernštejn/Lednicko-Valtický areál (pro slabozraké); Velkomoravské dědictví (pro vozíčkáře) ad.
Výstupy z učení
Student dokáže po teoretické i praktické stránce připravit k realizaci a vést volnočasový produkt se zaměřením na domácí a zahraniční kulturní dědictví v kontextu historického a kulturního vývoje (zájezd, exkurze, komentovaná prohlídka ad.); zvládá průvodcovské aktivity, vyhodnocení aktivity; je schopen reagovat na podněty účastníků/zájemců ad. Zohledňuje specifické skupiny osob a jejich predikce.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu, terminologie, literatura a informační zdroje.
  • 2. Přístupný turismus, jeho zásady.
  • 3. Výběr destinace/í pro realizaci konkrétně zadaného produktu se zaměřením na kulturní dědictví (dále produktu), s přihlédnutím ke zvolené klientele se specifickými potřebami (kritéria dostupnosti).
  • 4. – 5. Organizačně-technická příprava produktu.
  • 6. Topografická a chronologická příprava turistického produktu.
  • 7. – 8. Smluvní zajištění jednotlivých služeb.
  • 9. – 11. Příprava průvodce pro realizaci produktu (destinace, objekty, osobnosti ad.) s přihlédnutím ke zvolené klientele a specifikům služeb pro osoby se specifickými potřebami.
  • 12. Kontrola stavu přípravy produktu.
  • 13. Vyúčtování a vyhodnocení produktu (teoretický vstup).
Literatura
    povinná literatura
  • Filipiová, D. Život bez bariér. Praha, 1998. info
  • Havlůjová, H. – Hudec, P. – Jordánová, K. – Indrová, M. Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér. Praha 2015.
  • Inkluzívní průvodcovská činnost. Příručka pro průvodce cestovního ruchu osob se specifickými potřebami. Třinec 2018.
    doporučená literatura
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
  • Jančo, M. - Burešová, K. - Šefců, O. Jak dobýt hrad. Památky takřka bez bariér. Praha, 2007. info
  • Kováčová, K. Cestovní ruch pro handikapované. Bakalářská práce, EF JČU, České Budějovice 2013.
  • MELICHÁREK, M. Řešení modelových situací v cestovním ruchu. Praha: Idea Servis, 1999. ISBN 80-901462-2-8. info
  • ORIEŠKA, J. Služby v cestovním ruchu. Praha: IDEA SERVIS, 2010. ISBN 978-80-85970-68-5. info
  • Vitáková, M. Využití kulturních a přírodních památek pro cestovní ruch. Praha, 2007. URL info
  • ZELENKA, J. Průvodce cestovního ruchu. Hradec Králové, 2007. info
Výukové metody
Přednáška, seminář a další teoretická výuka, vedení k samostatnosti při tvorbě produktu; brainsroming; příklady dobré praxe; praktické ověření teoretického výstupu.
Metody hodnocení
Ústní rozprava. Docházka na seminář (75%); písemný návrh produktu/projektu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/HKDRPNP026