FPF:HKDRPNP026 Příprava produktu se zaměřením - Informace o předmětu
HKDRPNP026 Příprava produktu se zaměřením na kulturní dědictví pro osoby se specifickými potřebami
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Radmila Dluhošová, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HKDRPNP026/A: Út 12:15–13:50 M6, R. Dluhošová, I. Korbelářová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Historie a kulturní dědictví v regionální praxi (program FPF, HKDvRPnp)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout základní teoretickou průpravu pro aplikaci prezentace a edukace kulturního dědictví v regionální praxi, konkrétně pro osoby se specifickými potřebami v kulturním turismu. Studenti se seznámí se zásadami pro tvorbu a realizaci zadaného volnočasového produktu pro osoby se specifickými potřebami vyplývajícími z věku, sociálního postavení, zdravotního či mentálního hlediska. Připraví produkt (krátkodobou exkurzi/zájezd) pro osoby se specifickými potřebami (optimálně se závažnější indispozicí zvl. pohybového charakteru, slabozraké apod.). Tematicky bude produkt orientovaný na kulturní dědictví českých zemí s akcentem na české země, příhraniční oblasti a regiony s kulturními a historickými vazbami na českou minulost. Studenti se budou podílet na tvorbě dílčích segmentů, ověří si své interpretační dovednosti a předpoklady pro individuální a týmovou práci, základy topografické a chronologické přípravy, stanovení smluvních podmínek poskytování jednotlivých služeb, cenovou kalkulaci a průvodcovskou přípravu. Proberou zásady vyhodnocení realizovaného produktu. Zejména se ale v rámci předmětu soustředí na organizačně-technické stránky zajištění produktu podle typu specifických potřeb. Modelově budou také řešit problémové situace spojené s omezeními potenciálních klientů (fyzická dostupnost, zprostředkování zážitku při průvodcovské činnosti pro slabozraké). Zváží možnosti přípravy doprovodných textových materiálů se speciálními informacemi pro osoby se specifickými potřebami).
Možné návrhy produktů:
Lázeňské tradice a současnost Kladska (pro seniory); Hradec nad Moravicí/Pernštejn/Lednicko-Valtický areál (pro slabozraké); Velkomoravské dědictví (pro vozíčkáře) ad. - Výstupy z učení
- Student dokáže po teoretické i praktické stránce připravit k realizaci a vést volnočasový produkt se zaměřením na domácí a zahraniční kulturní dědictví v kontextu historického a kulturního vývoje (zájezd, exkurze, komentovaná prohlídka ad.); zvládá průvodcovské aktivity, vyhodnocení aktivity; je schopen reagovat na podněty účastníků/zájemců ad. Zohledňuje specifické skupiny osob a jejich predikce.
- Osnova
- 1. Úvod do předmětu, terminologie, literatura a informační zdroje.
- 2. Přístupný turismus, jeho zásady.
- 3. Výběr destinace/í pro realizaci konkrétně zadaného produktu se zaměřením na kulturní dědictví (dále produktu), s přihlédnutím ke zvolené klientele se specifickými potřebami (kritéria dostupnosti).
- 4. – 5. Organizačně-technická příprava produktu.
- 6. Topografická a chronologická příprava turistického produktu.
- 7. – 8. Smluvní zajištění jednotlivých služeb.
- 9. – 11. Příprava průvodce pro realizaci produktu (destinace, objekty, osobnosti ad.) s přihlédnutím ke zvolené klientele a specifikům služeb pro osoby se specifickými potřebami.
- 12. Kontrola stavu přípravy produktu.
- 13. Vyúčtování a vyhodnocení produktu (teoretický vstup).
- Literatura
- povinná literatura
- Filipiová, D. Život bez bariér. Praha, 1998. info
- Havlůjová, H. – Hudec, P. – Jordánová, K. – Indrová, M. Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér. Praha 2015.
- Inkluzívní průvodcovská činnost. Příručka pro průvodce cestovního ruchu osob se specifickými potřebami. Třinec 2018.
- doporučená literatura
- FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
- Jančo, M. - Burešová, K. - Šefců, O. Jak dobýt hrad. Památky takřka bez bariér. Praha, 2007. info
- Kováčová, K. Cestovní ruch pro handikapované. Bakalářská práce, EF JČU, České Budějovice 2013.
- MELICHÁREK, M. Řešení modelových situací v cestovním ruchu. Praha: Idea Servis, 1999. ISBN 80-901462-2-8. info
- ORIEŠKA, J. Služby v cestovním ruchu. Praha: IDEA SERVIS, 2010. ISBN 978-80-85970-68-5. info
- Vitáková, M. Využití kulturních a přírodních památek pro cestovní ruch. Praha, 2007. URL info
- ZELENKA, J. Průvodce cestovního ruchu. Hradec Králové, 2007. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář a další teoretická výuka, vedení k samostatnosti při tvorbě produktu; brainsroming; příklady dobré praxe; praktické ověření teoretického výstupu.
- Metody hodnocení
- Ústní rozprava. Docházka na seminář (75%); písemný návrh produktu/projektu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/HKDRPNP026