UNZSOP041 Community, Primary Ambulatory Care and Home Care

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
12/12/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Wed 1. 11. 8:55–13:00 C308, 13:55–15:30 C311, Wed 8. 11. 12:15–16:20 C311
  • Timetable of Seminar Groups:
UNZSOP041/A: Wed 15. 11. 8:55–12:10 C311, Wed 22. 11. 12:15–15:30 C311, Wed 29. 11. 12:15–15:30 C311, Z. Římovská
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Informuje o zdravotních službách a institucích v komunitní a domácí péči, vysvětlí primární zdravotní péči v ambulanci praktického lékaře pro děti a dorost. Zaměřuje se na zdraví dětí, rodin a skupin v komunitě. Studentům je objasněn význam pojmu „komunita“, její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb a její hierarchii: jedinec-rodina-obec-město-kraj-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí pro život dětí a jejich rodin. Naučí se ošetřovaní dětských pacientů ve vlastním sociálním prostředí.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student má znalosti o organizaci zdravotních služeb v České republice. Student má znalosti o komunitě, rodině. Student má znalosti o práci dětské sestry v ambulantním provozu. Student má znalosti o domácí péči. Student má znalosti o očkování v dětském věku. Odborné dovednosti: Student je schopen posoudit potřeby dětí v domácím prostředí. Student umí aplikovat základní postupy při péči o dítě v krizi. Student umí volit správné techniky edukace rodin o zdravém životním stylu. Student umí volit vhodné metody prevence drogové závislosti u dětí. Obecná způsobilost (kompetence): Student motivuje a edukuje jednotlivce, rodiny a skupiny osob k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe. Student vykonává činnosti ošetřovatelské péče poskytované dítěti v domácím prostředí. Student poskytuje ošetřovatelskou péči v rámci primární péče, vykonává návštěvní službu, hodnotí domácí prostředí z hlediska zajištění zdravého vývoje dítěte, poskytuje rady a pomoc v oblasti hygieny, výživy, kojení, vyprazdňování, zajišťování naplňování plánu povinného očkování, preventivních prohlídek a dispenzární péče, prevence úrazů, agresivních poruch chování a závislostí v dětském věku.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Organizace zdravotních služeb. Komunita - definice komunity, komunita jako klient, faktory ovlivňující zdraví komunity. 2. Ošetřovatelství orientované na komunitu, ošetřovatelský proces v komunitě, posouzení potřeb v komunitě. Využití klasifikačních systémů v komunitním ošetřovatelství. 3. Komunita a komunitní péče, rozvoj komunit. 4. Obecné principy komunitní péče, komunitní plánování, komunitní služby a instituce. 5. Role sestry v ambulantní komunitní a domácí péči. Standardy komunitního ošetřovatelství. 6. Domácí péče (filozofie domácí péče, organizace domácí péče, odlišnosti poskytování ošetřovatelské péče v domácím prostředí), agentury domácí péče. 7. Rodina jako klient, definice a funkce rodiny, charakteristika a změny rodiny, hodnocení rodiny, zdravotní potřeby rodiny, domácí návštěvy. Zajištění podmínek pro zdravý vývoj dítěte v rodině. 8. Primární, ambulantní a komunitní péče o děti podle jednotlivých vývojových období. Primární, sekundární a terciární prevence. 9. Role sestry v ambulanci praktického lékaře pro děti a dorost, očkování u dětí, preventivní prohlídky. 10. Komunitní péče ve školách, školní sestra. 11. Primární péče o dítě se specifickými potřebami. Dítě v krizové situaci. Adiktologie v primární a komunitní péči u dětí. 12. Prevence úrazů v dětském věku.
Literature
    required literature
  • STANHOPE, M., LANCASTER, J. Foundations of nursing in the community: community-oriented practice. 4th ed. St. Louis, Mo: Elsevier, 2014. ISBN 978-0-323-10094-6.
  • ŠUPINOVÁ, M. a kol. Ošetrovateľská starostlivosť o dieta v komunite. Bánská Bystrica: DALI-BB, 2017. ISBN 978-80-8141-158-8.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4. info
  • HANKEOVA, L. Komunitní a domácí péče. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
    recommended literature
  • HLUBKOVÁ, Z., SIKOROVÁ, L. Využití hodnotících nástrojů posuzujících strach z bolesti u dětí. Praktický lékař. 2015;95(5):205-210. ISSN 1805-4544. (indexace: SCOPUS).
  • LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0668-7.
  • JAROŠOVÁ, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.
  • ZRUBCOVÁ, D. a kol. Ošetrovateľská starostlivosť v komunite. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2013. ISBN 978-80-558-0234-3.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-161-7.
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4.
  • HOSÁKOVÁ, Jiřina and Zuzana HLUBKOVÁ. Hodnocení zdravotně sociálních potřeb v komunitní péči (EVALUATION OF HEALTH AND SOCIAL NEEDS IN COMMUNITY CARE). Psychiatrie, časopis pro moderní psychiatrii. Supplementum 2. Praha: TIGIS, 2019, vol. 23, No 2, p. 10-11. ISSN 1211-7579. http://www.tigis.cz/images/stories/psychiatrie/2019/psych_supplementum_2_2019/vyveskova.pdf info
  • HOSÁKOVÁ, Jiřina, Zuzana HLUBKOVÁ and Martina HYPŠOVÁ. Sebepoškozování adolescentů jako edukační problém (Self-harm in Adolescents as an Educational Problem). Ošetřovatelské perspektivy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2018, vol. 1, No 1, p. 31-38. ISSN 2570-785X. Available from: https://dx.doi.org/10.25142/osp.2018.004. https://osp.slu.cz/pdfs/osp/2018/01/04.pdf info
  • HLUBKOVÁ, Zuzana and Romana LISZTWANOVÁ. Spolupráce rodičů a sester při ošetřování dítěte během hospitalizace: pilotní studie. (THE COOPERATION OF PARENTS AND NURSES TAKING CARE OF THE CHILD DURING HOSPITALIZATION: A PILOT STUDY). LOGOS POLYTECHNIKOS. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2017, roč. 8, No 2, p. 88-99. ISSN 1804-3682. URL info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, hraní rolí, diskuze, brainstorming, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Požadavky k zápočtu: vypracování a prezentace zadaného úkolu, písemný test s úspěšností alespoň 80 %.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UNZSOP041