UPPVJP009 Komunikace se seniory I

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2024
Rozsah
13/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
každou sudou středu 14:45–16:20 C204
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVJP009/A: každou sudou středu 16:25–18:00 C204, L. Drotárová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Komunikace se seniory I. rozšíření poznatků a prohloubení komunikačních dovedností studentů v oblasti sociální komunikace a komunikačních strategií se seniory. Přednáškový cyklus se zabývá osobnostními a profesními předpoklady pomáhajícího pracovníka pro spolupráci a především komunikaci se seniory, jednotlivými formami komunikace se seniorem, komunikačním procesem, potřeby seniora v oblasti komunikace, překážkami a šumy v komunikaci se seniorem, překonáváním překážek při narušené komunikační schopnosti seniora (smyslová postižení, demence apod.) a technikám aktivního naslouchání a vedení rozhovoru se seniorem.
Výstupy z učení
Oborové znalosti:Student zná a rozumí základním pojmům a koncepcím z oblasti sociální komunikace se seniory, rozumí procesům sociální interakce a specifikům komunikace se seniorem. Chápe souvislosti mezi psychickými vlastnostmi, osobností seniora a jeho komunikací, chápe vliv psychopatologie na způsob komunikace seniora.
Oborové dovednosti:Student dovede účelně využívat prostředků verbální a neverbální komunikace, dovede vést rozhovor se seniorem, odhalit bariéry a překážky v komunikaci a předcházet problémovým situacím. Je schopen při rozhovoru využívat techniky aktivního naslouchání a komunikačních strategií respektujících specifika komunikace se seniorem tak, aby předešel konfliktu, snížil míru agrese a zvolil vhodný způsob sociální intervence. Student aplikuje získané informace a dovednosti v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami a požadavky ve své praxi.
Obecné způsobilosti: Student je schopen respektovat specifika komunikace se seniorem, zvolit vhodnou komunikační strategii, aktivně naslouchat a vést rozhovor se seniorem. Absolvováním předmětu je student způsobilý využívat své vědomosti a dovednosti při své práci se seniory a umí lépe reagovat na potřeby seniorů v kontextu komunikace.
Osnova
  • 1. Osobnostní předpoklady pomáhajícího pracovníka v zařízeních pro seniory, komunikační kompetence
  • 2. Základní předpoklady poradenského procesu, nejčastější chyby a omyly
  • 3. Vliv involučních změn na komunikaci seniorů
  • 4. Obsahová a vztahová rovina komunikace, evalvační a devalvační procesy
  • 5. Verbální komunikace se seniory a vhodné strategie
  • 6. Neverbální komunikace se seniory a vhodné strategie
  • 7. Komunikační proces, překážky a šumy v komunikaci se seniorem
  • 8. Specifika komunikace se seniory
  • 9. Potřeby seniora v oblasti komunikace
  • 10. Vhodné strategie komunikace se seniorem s narušenými komunikačními schopnostmi
  • 11. Zásady komunikace se seniorem a efektivní komunikační strategie
  • 12. Aktivní naslouchání a vytváření prostředí důvěry
  • 13. Poradenský rozhovor s využitím technik aktivního naslouchání
Literatura
    povinná literatura
  • JANÁČKOVÁ, L. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
  • JIRÁK, R., HOLMEROVÁ, I., BORZOVÁ, C. a kol. Demence a jiné poruchy paměti - Komunikace a každodenní péče. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3171-8.
  • QUISOVÁ, S. Komunikace se seniory I.Distanční studijní text[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z:https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=459
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. info
    doporučená literatura
  • HROZENSKÁ, M. aD. DVOŘÁČKOVÁ.Sociální péče o seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4139-0.
  • KALVACH Z. aA.ONDERKOVÁ.Stáří – Pojetí geriatrického pacienta jeho problémů v ošetřovatelské praxi. Praha: Galén, 2006. ISBN 90-7262-455-5.
  • KOBĚRSKÁ, P. a kol. Společnou cestou: Jak mohou pečovatelé komunikovat s lidmi trpícími demencí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-851-1.
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7. info
  • VENGLAŘOVÁ,M. Problematické situace v péči o seniory. Příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Praha:Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2170-5. info
Výukové metody
přednáška diskuze rozbor prací
Metody hodnocení
seminární práce, aktivity v semináři písemná zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVJP009