FVP:UPPVJP009 Komunikace se seniory I - Informace o předmětu
UPPVJP009 Komunikace se seniory I
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 13/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- každou sudou středu 14:45–16:20 C204
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Edukační péče o seniory (program FVP, EPOS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Komunikace se seniory I. rozšíření poznatků a prohloubení komunikačních dovedností studentů v oblasti sociální komunikace a komunikačních strategií se seniory. Přednáškový cyklus se zabývá osobnostními a profesními předpoklady pomáhajícího pracovníka pro spolupráci a především komunikaci se seniory, jednotlivými formami komunikace se seniorem, komunikačním procesem, potřeby seniora v oblasti komunikace, překážkami a šumy v komunikaci se seniorem, překonáváním překážek při narušené komunikační schopnosti seniora (smyslová postižení, demence apod.) a technikám aktivního naslouchání a vedení rozhovoru se seniorem.
- Výstupy z učení
- Oborové znalosti:Student zná a rozumí základním pojmům a koncepcím z oblasti sociální komunikace se seniory, rozumí procesům sociální interakce a specifikům komunikace se seniorem. Chápe souvislosti mezi psychickými vlastnostmi, osobností seniora a jeho komunikací, chápe vliv psychopatologie na způsob komunikace seniora.
Oborové dovednosti:Student dovede účelně využívat prostředků verbální a neverbální komunikace, dovede vést rozhovor se seniorem, odhalit bariéry a překážky v komunikaci a předcházet problémovým situacím. Je schopen při rozhovoru využívat techniky aktivního naslouchání a komunikačních strategií respektujících specifika komunikace se seniorem tak, aby předešel konfliktu, snížil míru agrese a zvolil vhodný způsob sociální intervence. Student aplikuje získané informace a dovednosti v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami a požadavky ve své praxi.
Obecné způsobilosti: Student je schopen respektovat specifika komunikace se seniorem, zvolit vhodnou komunikační strategii, aktivně naslouchat a vést rozhovor se seniorem. Absolvováním předmětu je student způsobilý využívat své vědomosti a dovednosti při své práci se seniory a umí lépe reagovat na potřeby seniorů v kontextu komunikace. - Osnova
- 1. Osobnostní předpoklady pomáhajícího pracovníka v zařízeních pro seniory, komunikační kompetence
- 2. Základní předpoklady poradenského procesu, nejčastější chyby a omyly
- 3. Vliv involučních změn na komunikaci seniorů
- 4. Obsahová a vztahová rovina komunikace, evalvační a devalvační procesy
- 5. Verbální komunikace se seniory a vhodné strategie
- 6. Neverbální komunikace se seniory a vhodné strategie
- 7. Komunikační proces, překážky a šumy v komunikaci se seniorem
- 8. Specifika komunikace se seniory
- 9. Potřeby seniora v oblasti komunikace
- 10. Vhodné strategie komunikace se seniorem s narušenými komunikačními schopnostmi
- 11. Zásady komunikace se seniorem a efektivní komunikační strategie
- 12. Aktivní naslouchání a vytváření prostředí důvěry
- 13. Poradenský rozhovor s využitím technik aktivního naslouchání
- Literatura
- povinná literatura
- JANÁČKOVÁ, L. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
- JIRÁK, R., HOLMEROVÁ, I., BORZOVÁ, C. a kol. Demence a jiné poruchy paměti - Komunikace a každodenní péče. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.
- POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3171-8.
- QUISOVÁ, S. Komunikace se seniory I.Distanční studijní text[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z:https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=459
- SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. info
- doporučená literatura
- HROZENSKÁ, M. aD. DVOŘÁČKOVÁ.Sociální péče o seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4139-0.
- KALVACH Z. aA.ONDERKOVÁ.Stáří – Pojetí geriatrického pacienta jeho problémů v ošetřovatelské praxi. Praha: Galén, 2006. ISBN 90-7262-455-5.
- KOBĚRSKÁ, P. a kol. Společnou cestou: Jak mohou pečovatelé komunikovat s lidmi trpícími demencí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-851-1.
- NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7. info
- VENGLAŘOVÁ,M. Problematické situace v péči o seniory. Příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Praha:Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2170-5. info
- Výukové metody
- přednáška diskuze rozbor prací
- Metody hodnocení
- seminární práce, aktivity v semináři písemná zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVJP009