USPQP014 Odborná praxe IV – souvislá

Fakulta veřejných politik v Opavě
akreditace léto
Rozsah
0/4/0. 6 týdnů praxe. 12 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem souvislé praxe v posledním semestru je ověření vysoce specializovaných teoretických znalostí v oboru speciální pedagogika i v oborech s ní souvisejících, za účelem identifikace speciálních potřeb a schopnosti rozhodovat o realizaci speciálněpedagogických podpůrných opatření. Student by měl prokázat dovednost analyzovat symptomy zdravotního postižení v kontextu pedagogické a sociální komunikace a aplikovat komplexní speciálněpedagogickou diagnostiku. Mimo jiné také sestavit plán nápravných, reedukačních a kompenzačních činností s dětmi, žáky, studenty nebo klienty se zdravotním postižením a realizovat vybrané činnosti s uplatněním speciálněpedagogických metod. Všemi činnostmi souvislé praxe se prolíná autoevaluační aktivita studenta.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v rozsahu a obsahu speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství s důrazem na stupně podpůrných opatření a v závislosti na druhu zdravotního postižení
- student se orientuje v rozsahu a obsahu aktivizačních a vzdělávacích činností v rámci služeb sociální péče s důrazem na typy zdravotního postižení
- student zná možnosti využití informačních a komunikačních technologií pro alternativní formy komunikace
- student charakterizuje zvláštnosti a specifika podpůrných opatření jednotlivých stupňů a jejich uplatnění při konkrétním druhu a stupni zdravotního postižení
- student zná metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky a postupy k ověření analýzy získání informací o jedinci
- student umí sestavit plán podpůrných opatření pro konkrétního žáka
- student vysvětlí důležitost a faktory efektivní spolupráce mezi aktéry inkluzivního vzdělávání
- student zná souvislosti poradenského procesu spojeného se školskou i sociální inkluzí
Odborné dovednosti:
- student samostatně aplikuje komplexní speciálněpedagogickou diagnostiku a identifikuje speciální potřeby osob napříč věkovými kategoriemi
- student rozhoduje o realizaci speciálněpedagogických opatření
- student samostatně zpracovává programy inkluze dětí, žáků, studentů nebo klientů se speciálními vzdělávacími potřebami
- student samostatně realizuje náročné reedukační, kompenzační a rehabilitační činnosti speciálněpedagogickými metodami s uplatněním individualizovaných a individuálních přístupů
Obecné způsobilosti:
- student zná didaktické zásady tvorby přípravy náročných reedukačních, kompenzačních a rehabilitačních činností
- student zná principy modifikace náročných metod výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
- student dokáže samostatně poskytovat specializovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami
- student je schopen realizovat a poskytovat speciálněpedagogické poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně se zdravotním postižením ve škole a v rodině
- student je schopen posoudit a vyhodnotit vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami za pomocí podpůrných opatření
Osnova
  • Zaměření a úkoly průběžné speciálněpedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního programu speciální pedagogika a jsou chápány jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání řízené praxe, která poskytují možnosti seznámit se s různými formami výchovné práce a prakticky aplikovat modifikované metody výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením.
  • Aplikace komplexní speciálněpedagogické diagnostiky, identifikace speciálních potřeb osob napříč věkovými kategoriemi, realizace speciálněpedagogických opatření, zpracovávání programů inkluze dětí, žáků, studentů nebo klientů se speciálními vzdělávacími potřebami, realizace náročných reedukačních, kompenzačních a rehabilitačních činností speciálněpedagogickými metodami s uplatněním individualizovaných a individuálních přístupů.
Literatura
    povinná literatura
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Povolání: asistent pedagoga. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-882-9097-1.
  • KAPLÁNEK, M. a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • KENDLÍKOVÁ, J. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-349-0.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0.
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: teorie a praxe. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • MANĚNOVÁ, M. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: výzkum současného stavu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • ZIKL, P. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
    neurčeno
  • ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
  • BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.
  • D‘HAEM, J. Inclusion: The Dream and the Reality Inside Special Education. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, 2016. ISBN 978-1-4758-2487-2.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením: vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • KALEJA, M. ed. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
Metody hodnocení
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále bude student provádět odborné práce spadající do kompetence speciálního pedagoga na přiděleném pracovišti pod supervizí určeného pracovníka, vede pedagogický deník (portfolio). Portfolio obsahuje tyto části: záznamové archy pozorování žáka/klienta a dalších diagnostických procedur, obsahovou analýzu diagnostického procesu a popis rizikových projevů či speciálních potřeb, návrh Plánu pedagogické podpory (PLPP) dle požadavků legislativy, přípravy na skupinové a individuální činnosti v rámci pedagogické intervence, hodnocení aplikovaných činností, hodnocení studenta supervizorem.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, léto 2025.