USPQK004 Odborná praxe I – náslechová

Fakulta veřejných politik v Opavě
akreditace zima
Rozsah
0/2/0. 24 hod. praxe. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Student si tímto předmětem – náslechovou praxí - rozšiřuje a prohlubuje všeobecné pedagogické, speciálněpedagogické a psychologické znalosti pozorováním a registrací speciálněpedagogických procesů a jevů. Srovnává pozorované jevy a procesy s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka se zdravotním postižením a znevýhodněním. Porozumí a dokáže interpretovat vzájemné vztahy biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka. Zaměření a úkoly náslechové speciálněpedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního programu speciální pedagogika a jsou chápány jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením a znevýhodněním.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat biologickou podmíněnost a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka pro účely edukativní a formativní
- student se orientuje v koncepčních dokumentech a legislativním rámci procesu sociální inkluze osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
- student umí popsat speciálněpedagogické jevy a procesy
- objasnit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
Odborné dovednosti:
- student analyzuje programy pedagogické a sociální rehabilitace pro osoby se zdravotním postižením
- student analyzuje specifické projevy verbální a neverbální komunikace osob se zdravotním postižením a modifikuje podmínky komunikačního kontextu
- student aplikuje vhodné komunikační strategie a přístupy v interpersonální komunikaci s osobami s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální napříč věkovými kategoriemi
- student dokáže aplikovat metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a propagovat jejich zavádění do výuky a do sociální inkluze
Obecné způsobilosti:
- student dokáže díky systematickému pozorování analyzovat a zaznamenat podmínky a faktory edukační reality ve vybraném zařízení
- student je schopen analýzy a komparace zjištěných údajů z reality s teoretickými poznatky
- student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
- student se dokáže samostatně a odpovědně rozhodovat na základě rámcového zadání
- student konstruktivně spolupracovat při řešení speciálněpedagogických problémů s dalšími odborníky
Osnova
  • 1.Koncepčních dokumenty a legislativní rámec procesu sociální inkluze osob s postižením v oblasti fyzické,psychické nebo sociální
  • 2.Proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
  • 3.-12. Pozorování speciálněpedagogických jevů a procesů v edukační realitě v průběhu asistentské praxe, popis vybraných speciálněpedagogických jevů a procesů, analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky na rozboru konkrétní situace
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
  • BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8093-5.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0.
  • PÍŠOVÁ, M. ed. 2007. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, I. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
    doporučená literatura
  • FLORIAN, L., BLACK-HAWKINS, K., ROUSE, M. Achievement and Inclusion in Schools. New York, NY: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-80901-7.
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: teorie a praxe. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • LECHTA, V. ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • SLOWÍK, J. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
  • TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb jak vypadá kvalitní základní škola současnosti. Praha: Wolters Kluwer. 2016. ISBN 978-80-7552-008-1.
  • ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
    neurčeno
  • Úmluva o právech osob se zdravotním postižením
  • Vyhláška 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů
Metody hodnocení
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále student absolvuje náslechovou praxi, vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou udělení zápočtu. Obsahová struktura portfolia: název zařízení, jeho funkce; cílová skupina uživatelů zařízení; podmínky podpory komplexního rozvoje uživatelů zařízení; popis vybraných speciálněpedagogických jevů a procesů; analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky na rozboru konkrétní situace.
Informace učitele
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023, zima 2024.