USPQK013 Odborná praxe III – průběžná

Fakulta veřejných politik v Opavě
akreditace zima
Rozsah
0/2/0. 24 hod. praxe. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem druhé průběžné praxe je aplikace specializovaných teoretických znalostí biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka v rámci metodické a koordinační činnosti v oblasti speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství. Konkrétně je praxe zaměřená na aplikaci činností zaměřených na jedince a skupiny dětí a mládeže se zdravotním postižením a se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji. Dále se týká ověření komunikačních strategií a přístupů při spolupráci s rodiči/zákonnými zástupci osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální při aplikaci stimulačních, nápravných, reedukačních a kompenzačních činností. Jejím záměrem je odborně formovat speciálního pedagoga s cílem zvýšení jeho odborných praktických znalostí z terénu.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v rozsahu a obsahu speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství s důrazem na stupně podpůrných opatření
- student umí popsat fáze diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáka, metody a principy pedagogické a speciálněpedagogické diagnostiky zejména při vzdělávacích problémech žáků pro navazující intervence ve školním prostředí
- student zná procesní schémata řešení výchovných a studijních problémů v inkluzivním vzdělávání
- student zná obecné a inovativní metody a formy školního vyučování, didaktické zásady a možnosti využití informačních technologií ve vzdělávání
- student charakterizuje obtíže žáků zasahujících do vyučovacího procesu (učební a výukové problémy, výchovné problémy, osobní problémy, tělesné a zdravotní obtíže žáků)
Odborné dovednosti:
- student je schopen aplikovat vybrané diagnostické nástroje za účelem identifikace speciálních potřeb osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student je schopen formulovat závěry speciálněpedagogické diagnostiky a prognózu
- student vytváří dílčí části programu sociální rehabilitace osob se zdravotním postižením
- student vytváří dílčí části programu pedagogické rehabilitace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- student realizuje vybrané reedukační, kompenzační a rehabilitační činnosti speciálněpedagogickými metodami s uplatněním individualizovaných a individuálních přístupů
- student umí realizovat vzdělávání jednotlivce nebo skupiny podle předem připravených vlastních didaktických příprav
- student realizuje pod dozorem supervizora vzdělávání dětí a žáků s riziky nebo se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole
Obecné způsobilosti:
- student reflektuje zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívá reflexe jako nástroje profesního učení
- student se samostatně a odpovědně rozhoduje na základě rámcového zadání
- student konstruktivně spolupracuje při řešení speciálněpedagogických problémů s dalšími odborníky a svým supervizorem
- student umí shrnout názory ostatních členů týmu za účelem jejich aplikace
- student samostatně získává další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě praktické zkušenosti z této odborné praxe a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
- student umí poskytnout připravenou specializovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně se zdravotním postižením speciálněpedagogickými metodami nebo rehabilitačními metodami ve spolupráci s ostatními odborníky
- student dokáže poskytovat podporu a speciálněpedagogické poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně se zdravotním postižením ve škole a v rodině
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky
Osnova
  • Zaměření a úkoly průběžné speciálněpedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání řízené praxe, která poskytují možnosti seznámit se s různými formami výchovné práce a prakticky aplikovat modifikované metody výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením.
  • - Aplikace vybraných diagnostických nástrojů za účelem identifikace speciálních potřeb osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
  • - Formulace závěrů speciálněpedagogické diagnostiky
  • - Realizace vybraných reedukačních, kompenzačních a rehabilitačních činností speciálněpedagogickými metodami s uplatněním individualizovaných a individuálních přístupů
Literatura
    povinná literatura
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Povolání: asistent pedagoga. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-882-9097-1.
  • FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
  • KAPLÁNEK, M. a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
    doporučená literatura
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • BRUMOVSKÁ, T., MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, G. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
  • KENDLÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-50-6.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
    neurčeno
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • GRANT, D. That‘s the Way I Think: Dyslexia, dyspraxia, ADHD and dyscalculia explained. New York, NY: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-12622-0.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením: vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
Metody hodnocení
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Student bude v rámci této průběžné praxe provádět asistentské práce na přiděleném pracovišti pod supervizí určeného pracovníka, přičemž vede pedagogický deník (portfolio). Portfolio obsahuje kromě obligatorních částí týkajících se charakteristiky zařízení a jeho popisu didaktické přípravy na skupinové a individuální činnosti (obsah a rozsah bude upřesněn vedoucím praxe).
Informace učitele
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.