UPPV00121 Specific Learning Disabilities - seminar

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2008
Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
PaedDr. Božetěch Siwek, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem semináře je na konkrétních příkladech prakticky aplikovat získané teoretické poznatky z problematiky specifických poruch učení a chování. Studenti se prakticky seznámí s interpretací výsledků odborného vyšetření, s konkrétními nápravnými metodami, metodikami a programy. Budou řešit otázky hodnocení a klasifikace žáků se specifickými poruchami, budou se zabývat odlišnostmi práce s těmito žáky na prvním a druhém stupni základní školy a také na střední škole. Poznají praktické zásady a přípravu individuálního vzdělávacího programu. Budou řešit problematiku prevence vzniku specifických poruch i sekundárních následků, zvláště s jejich odrazem v emocionální oblasti, sociálních vztazích a pracovním uplatnění. Seznámí se s platnými legislativními opatřeními a metodickými pokyny pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení a chování, zejména se zřetelem k integrativnímu a inkluzivnímu vzdělávání. Předmět je omezen na max. počet 15 studentů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Interpretace výsledků odborného vyšetření, s aplikacemi do praxe.
    2. Nápravné metody, metodiky a programy.
    3. Klasifikace žáků se specifickými poruchami učení a diferencovaný přístup na 1. a 2. stupni základní školy a na střední škole.
    4. Praktické otázky diagnostiky specifických poruch učení a chování a laterality, místo diferenciální diagnostiky.
    5. Úskalí výchovy a vzdělávání dítěte se specifickými poruchami učení a chování v rodině a ve škole.
    6. Psychosociální aspekty specifických poruch učení a chování.
    7. Tvorba individuálního vzdělávacího programu.
    8. Možnosti primární a sekundární prevence.
    9. Současné trendy, integrace, inkluze.
    10.Legislativní dokumenty, metodické pokyny.
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: MU, 2005. info
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly za specifických poruch učení I. Brno: MU, 2004. info
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
  • HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2002. info
  • KOCUROVÁ, M. Integrace žáků se specifickou poruchou učení. Praha: UK, 2001. info
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
  • SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000. info
  • POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. info
  • MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: H + H, 1993. info
    recommended literature
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení a chování. Praha: PedF UK, 2003. info
  • KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2002. info
  • KOCUROVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. Plzeň: ZU, 2002. info
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000. info
  • SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. info
  • NOVÁK, J. Dyskalkulie. Litomyšl: Augusta, 1997. info
  • TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2. info
  • MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. info
  • SYNEK, F. Záhady levorukosti. Praha: Horizont, 1991. info
  • DRNKOVÁ, Z.; SYLLABOVÁ, R. Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum, 1983. info
  • MATĚJČEK, Z. Vývojové poruchy čtení. Praha: SPN, 1972. info
    not specified
  • MICHALOVÁ, Z. Sonda do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007. info
  • BRAGDON, A. D.; GAMON, D. Když mozek pracuje jinak. Praha: Portál, 2006. info
  • JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. Praha: D + H, 2005. info
  • KOUKOLÍK, F. O vztahu lidského mozku a chování. Praha : Karolinum 1997. Praha: Galén, 2005. info
  • MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: PedF UK, 2004. info
  • JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU. Praha: D + H, 2001. info
  • JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H.; SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2001. info
  • RIEFFOVÁ, F. S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. info
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998. info
  • SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996. info
  • PREKOPOVÁ, J.; SCHWEIZEROVÁ, CH. Neklidné dítě. Praha: Portál, 1994. info
  • ČERNÁ, M. a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: UK, 1993. info
  • SOVÁK, M. Lateralita jako pedagogický problém. Praha: UK, 1962. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016.
  • Enrolment Statistics (Summer 2008, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2008/UPPV00121