FVP:UPPV00108 Seminář z pedagogické psycholo - Informace o předmětu
UPPV00108 Seminář z pedagogické psychologie
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2009
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- UPPV00012 Vývojová psychologie
výborné znalosti z psychologie, pedagogiky, znalost citační normy a zásad práce s odborným textem - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky-matematiky - společný základ (program FPF, M1701 Fyz)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program MU, N1101)
- Učitelství - společný základ (program FPF, M7504)
- Učitelství - společný základ pro kombinace s jazykem (program FPF, M7504)
- Cíle předmětu
- Předmět doplňuje cyklus přednášek pedagogické psychologie. Cílem je naučit studenty analyzovat téma pedagogické psychologie, aktivně a samostatně vyhledávat informace ke zvolenému tématu, pracovat s literaturou, veřejně zpracované téma prezentovat a obstát v následné diskusi.
- Osnova
- 1. Setkání učitele s novým žákem, novou třídou
2. Vývoj autority učitele
3. Chyby v sociální percepci učitele a žáka
4. Přístupy učitelů k interpersonálně náročným situacím
5. Protesty a nekázeň žáků - možnosti řešení??
6. Žákovské žerty
7. Drogy - co by měly děti vědět o drogách v určitém věku, jak poznáme, že dítě užívá drogy, techniky nácviku odmítnutí drogy
8. Stres, psychohygiena burn-out syndrom u učitelů a jak se bránit
9. Výhody a nevýhody alternativních způsobů vzdělávání z pohledu psychického rozvoje dítěte
10. Vyučování doma rodiči ano či ne? Pro a proti..
11. Výhody a nevýhody integrace postižených dětí do škol jak z hlediska postiženého dítěte, tak spolužáků..
12. Pro a proti kamerovému systému na školách - z pohledu žáků i učitelů
13. Tvořivé řešení problémů (heuristické, brainstorming, synektika, situační metoda, inscenační metoda)
14. Nadané dítě ve třídě
15. Programy pro zlepšení pozornosti
16. Rozvoj kognitivních dovedností podle Reuvena Feuersteina.
- 1. Setkání učitele s novým žákem, novou třídou
- Literatura
- povinná literatura
- ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
- KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část A. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-837-2. info
- LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X. info
- JIRÁNEK, F., SOUČEK, J, FIŠER, J., HOLUBÁŘ, Z. Pedagogická psychologie. Skripta, Pardubice: UP, 1997. ISBN 80-7194-081-X. info
- LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích : kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-613-7. info
- doporučená literatura
- SVOBODA, J. Praxe učitelů základních škol v prevenci nežádoucích sociálně patologických jevů. Ostrava: CIT OU, 2005. ISBN 80-7368-073-4. info
- VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4. info
- BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-624-4. info
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3. info
- HOLT, J. Proč děti neprospívají. Volary: Stehlík, 2003. ISBN 80-902707-6-X. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. Praha: Portál,, 2003. ISBN 80-7178-774-4. info
- DALLOZ, D. DALLOZ, D. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-596-2. info
- LASAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů : poradenské minimum pro učitele. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4. info
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
- MÍČEK, M., ZEMAN, J. Učitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5. info
- SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X. info
- KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X. info
- KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum, 1994. ISBN 80-7169-121-6. info
- MUSIL, J. V. Speciální psychologie I. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-244-0008-1. info
- DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85467-06-2. info
- ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3. info
- PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1. info
- neurčeno
- Československá psychologie (vychází 6x ročně). Praha: Academia. info
- Psychológia a patopsychológia dietátá (vychází čtvrtletně), Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie. Bratislava. info
- Psychologie dnes (měsíčník). Praha: Portál. info
- VAŠÁTKOVÁ, D. Vybraná témata pedagogické psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-235-6. info
- VALIŠOVÁ, A. Asertivita v prostředí rodiny a školy : pedagogické a psychologické kontexty v teorii a praxi. Praha: ISV, 2002. ISBN 80-86642-03-8. info
- HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. A KOL. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
- KONEČNÝ, J. , URBANOVSKÁ, E. Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0554-7. info
- LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9. info
- SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
- VALIŠOVÁ, A. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4. info
- FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-120-7. info
- DOČKALOVÁ, V., SOBOTKOVÁ, I. Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-363-X. info
- ČÁLEK, O. Možnosti poradenské pomoci při prevenci výchovných obtíží. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-590-4. info
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
- Metody hodnocení
- Analýza výkonů studenta
- Informace učitele
- Student splní požadavky na docházku do seminářů (20 % omluvená neúčast). V seminářích bude aktivní, krátce seznámí kolegy s přečtenou knihou nebo článkem z odborného časopisu s tématem pedagogické psychologie. Dále zpracuje a prezentuje seminární práci na vybrané téma v rozsahu 4-8 stran, připraví si otázky k následné diskuzi, kterou úspěšně odmoderuje. Seminární práci odevzdá v písemné podobě, přičemž dodrží citační normy a použije minimálně tři zdroje. Za předpokládanou nepřítomnost v semináři si domluví náhradu s jiným studentem, který přednese své připravené téma. Pokud si student náhradu nezajistí, zvýší se počet stran seminární práce na 20. V zápočtovém týdnu úspěšně složí zápočtový test týkající se diskutovaných témat v semináři.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2009/UPPV00108