UPPVP0013 Seminář ze sociální psychologie pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2009
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Martina Světnická
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámit studenty s hlavními metodami sociální psychologie a objasnit místo sociální psychologie v systému psychologických věd v proudu moderního sociálního myšlení. Student se má naučit a do jisté míry předvídat chování lidí podle sociálního kontextu, v němž se nacházejí. Na základě získaných znalostí může volit preventivní strategii a taktiku svého chování a naučit se profesionálně zvládat emoce okolí a odvracet konflikty mezi lidmi.
Osnova
  • 1. Úvodní seznámení s předmětem sociální psychologie
    2. Ukázky vlivu prostředí a dědičnosti u člověka
    3. Vytvoření anamnézy, seznámení s metodou sociodrama, psychodrama,
    4. Poruchy socializace, problematika psychické deprivace, vlčí děti
    5. Techniky na sociální percepci, chyby v percepci
    6. Vysvětlení forem interakce na příkladech, chování hostilní a prosociální
    7. Techniky na zvládání NŽS
    8. Techniky zaměřené na aktivačně - motivační vlastnosti jedince
    9. Společenské předsudky
    10. Techniky zaměřené na skupinovou kohezi, kooperaci ve skupině
    11. Sociometrie -sociometrický průzkum, adekvátní sebeprosazování , asertivní práva
    12. Testy osobnosti, potřebné vlastnosti preventisty sociálně patologických jevů
Literatura
    povinná literatura
  • MIŇHOVÁ, J., PRUNER, P. Kapitoly ze sociální psychologie pro právníky. Dobrá voda, 2000. ISBN 80-902627-9-1. info
  • ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6. info
    doporučená literatura
  • PRAŠKO, J., PRAŠKOVÁ, H. Asertivitou proti stresu. info
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3. info
  • HOLEČEK, V. Aplikovaná psychologie pro učitele I. FEK ZČU Plzeň, 2002. ISBN 80-7082-739-4. info
  • HOLEČEK, V. Aplikovaná psychologie pro učitele II. FEK ZČU Plzeň, 2001. ISBN 80-7082-809-9. info
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
  • HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X. info
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7. info
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-198-3. info
  • VÝROST, J., SLAMÉNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: ISV, 1997. ISBN 80-85866-20-X. info
  • JANOUŠEK, J. a kol. Metody sociální psychologie. Praha: SPN, 1986. info
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Orbis, 1972. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Demonstrace
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
80% docházka na seminářích.
Splnění bodového limitu zápočtového testu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, léto 2008, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.