FVP:UOSK019 Human Needs and the Nursing Pr - Course Information
UOSK019 Human Needs and the Nursing Process 2
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2010
- Extent and Intensity
- 0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- UOSK009 Human Needs and the Nursing Pr || UOSP009 Human Needs and the Nursing Pr
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- General Nursing Studies (programme FVP, B5341-OSET)
- Syllabus (in Czech)
- Témata
Potřeby kognitivní - smyslové stimulace, smyslové vnímání, deficit smyslových podnětů a vývoj smyslové deprivace, příčiny: deficit podnětů, porucha funkce smyslových orgánů, porucha center smyslového vnímání v CNS;
Sexuální potřeba: sexualita a sexuální zdraví, definice sexuálního zdraví, cyklus sexuálních reakcí, uspokojování sexuálních potřeb dospívajících, dospělých, seniorů, homosexuálů, zhodnocení sexuálního zdraví, změny v sexuálních funkcích
Potřeba sebekoncepce a sebeúcty: význam zdravé sebekoncepce, složky sebekoncepce, vývoj sebeúcty, Eriksonovy stupně psychosociálního vývoje, asertivní postupy, vztahy v rolích,
Potřeba jistoty a bezpečí: faktory ovlivňující pocit jistoty a bezpečí; emocionální rovnováha; úzkost, strach, obavy, nejistota pocit ohrožení, nedůvěra, únik, agrese, pocit bezmocnosti, beznaděje jako celostní reakce na neuspokojení potřeby jistoty a bezpečí;
Potřeba informací - znalostí a dovedností: edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem; proces učení jako aktivní proces od narození do konce života, trvalý nedostatek potřebných informací u klientů, úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací, vztah adekvátně informovaného pacienta a kvality péče,
Potřeba informací-pokrač.: oš. zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta, principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem, volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace
Duchovní potřeby: mít smysl života, potřeba lásku dávat a lásku dostávat, potřeba naděje a potřeba tvořivosti; Víra (hodnoty, přesvědčení) jako opora a pomoc v náročné a stresové situaci, identifikace duchovních potřeb u pacienta: emocionální stav, poskytnutí duchovní opory: sestrou, psychoterapeutem, knězem, vyhodnocení efektivity terapeutické komunikace
Spiritualita a religiozita: duchovnost, víra, náboženství, náboženství a choroba, duchovní vývin, jednotlivá náboženství, duchovní zdraví, znaky duchovní zdraví,
Zpracování plánu ošetřovatelské péče
Obsahové zaměření seminářů:
Témata
Potřeby kognitivní - smyslové stimulace, smyslové vnímání:nedostatečná a nadměrná smyslová stimulace; celostní reakce na deficit podnětů, smyslovou deprivaci a nadměrnou stimulaci; subjektivní údaje pacienta a objektivní projevy; principy a cíle oš. péče, specifické oš. intervence, vyhodnocení efektivity oš.intervencí.
Sexuální potřeba: problémy v sexuální oblasti, dysfunkce, priority a cíle oš. péče u sexuální problémů, specifické oš. intervence, terapie, vyhodnocení efektivity oš. Intervencí.
Potřeba sebekoncepce a sebeúcty: chování s nízkou sebeúctou, stresory ovlivňující sebekoncepci a sebeúctu, podpora pozitivního sebehodnocení, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence, terapie, vyhodnocení efektivity oš. Intervencí.
Kazuistiky - zhodnocení potřeb a rizik pro zdraví u pacientů s rizikovým chováním; plánování ošetřovatelské péče.
Potřeba jistoty a bezpečí: zdroje úzkosti: souvislost s uspokojováním základních potřeb, krizová období v životních fázích, situační krize: životní změny, stresové situace; projevy úzkosti: fyziologická a behaviorální manifestace, subjektivní pocity pacienta; priority a cíle oš. péče, specifické intervence, anxiolytika, vyhodnocení efektivity oš. Intervencí.
Kazuistiky-zhodnocení potřeb a rizik pro zdraví dětí a adolescentů v rizikových a narušených rodinách; plánování ošetřovatelské péče.
Potřeba informací - znalost a dovedností: trvalý nedostatek potřebných
- Témata
- Literature
- recommended literature
- DOENGES, M., E., MORHOUSE, M., F. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha. Grada Publishing, 2001. info
- KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 1. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.836. info
- KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 2. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.1475. ISBN 80-217-0528-0. info
- ARCHALOUSOVÁ, A. Potřeby člověka a ošetřovatelský proces. Studijní opory. Ústav ošetřovatelství, FPF Slezské univerzity v Opavě, Opava 2007. info
- TRACHTOVÁ,E. Potřeby nemocného v oš.procesu 1.vyd. Brno:IDVPZ, 1999. 186 s. ISBN 80-7013-324-8. info
- VOKURKA, M., HUGO, J. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2002. info
- MASTILIAKOVÁ, D. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz . http://elearning.opf.slu.cz/course/category.php?id=48. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 4 HOD/SEM, Cvičení 8 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Summer 2010, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2010/UOSK019