UPPVPK055 Pedagogy of Leisure Time for SP

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2011
Extent and Intensity
0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Šárka Čížková (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Šárka Čížková
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů z pedagogických věd, rozvíjet u studentů komunikaci, kreativitu a aktivitu v práci s dětmi. Předmět se zaměřuje na znalosti, které budou studenti moci využívat ve své každodenní práci i v osobním životě a ukazuje téma volného času dětí a mládeže jako významné pole pro výchovné působení v rámci prevence vzniku sociálně patologických jevů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Volný čas - pojmosloví, stručný vývoj výchovy ve volném čase.
    2. Volný čas a životní styl. Charta výchovy pro volný čas.
    3. Výchova mimo vyučování, vymezení pojmu, funkce, požadavky na realizaci.
    4. Zájmová činnost jako součást výchovy mimo vyučování.
    5. Instituce pro výchovu ve volném čase - školní družina a školní klub, domov mládeže, dům dětí a mládeže.
    6. Občanská sdružení pro děti, mládež a dospělé.
    7. Výchova, vzdělávání a volný čas dětí romského etnika.
    8. Osobnost vychovatele, vztah a komunikace ve výchově mimo vyučování.
    9. Sdružování dětí a mládeže ve vrstevnických skupinách.
    10. Dobrovolnictví jako forma spolupráce při volnočasových aktivitách.
    11. Perspektivy a problémy volného času.
    12. Volné téma.
Literature
    required literature
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. info
  • TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-514-8. info
  • PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
    recommended literature
  • ELLIOTT, PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0182-0. info
  • NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
  • FERRUCCI, P. Děti nás učí. Výchova jako dobrodružství. Praha: Práh, 1999. ISBN 80-7252-010-5. info
  • PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86103-21-8. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici: streetwork. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-048-1. info
  • MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • VESELÁ, J. Jak ve volném čase. Hradec králové: Gaudeamus, 1997. info
  • MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-064-2. info
  • ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-034. info
  • SPOUSTA, V. a kol. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-210-1274-9. info
  • BAKALÁŘ, E. Psychohry 2. Praha: Vyšehrad, 1995. info
  • SPOUSTA, V. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-1007-X. info
Teaching methods
Interactive lecture
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 4 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2007, Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016.
  • Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2011/UPPVPK055