FVP:UOSZ047 Nurse as Educator - Course Information
UOSZ047 Nurse as Educator
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2012
- Extent and Intensity
- 0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- General Nursing Studies (programme FVP, B5341-OSET)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický. Je součástí komplexu předmětů z oblasti ošetřovatelských dovedností. Rozšiřuje poznatky z didaktiky ošetřovatelství a procvičuje jejich praktickou aplikaci při edukací nejen klientů/pacientů, ale i ošetřovatelského personálu.
- Syllabus (in Czech)
- Obsahové zaměření přednášek:
Počet hodin Témata
1 Didaktická teorie učení dospělých - motivační faktory k učení;
Pedagogický přístup a organizace didaktického procesu (edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem); proces učení jako aktivní proces od narození do konce života; trvalý nedostatek potřebných informací u klientů/pacientů; úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací; vztah adekvátně informovaného klienta/pacienta a kvality péče;
1 Didaktická kostka a její význam (učební postup, způsoby učení, učební základna)
1 Hierarchie učení (myšlení) dospělého. Výuka a proces změny. Výuka dětí, výuka dospívající mládeže, výuka seniorů. Kvalita výuky. Didaktické metody (teoretické, teoreticko praktické, praktické - výhody, nevýhody)
1 Učební pomůcky a didaktická technika - moderní technické prostředky vyučování;
1 Moderní aspekty edukace klientů/pacientů. Překonávání bariér při výuce pacientů.
Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení:
Počet hodin Témata
1 Ošetřovatelské zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta
1 Principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace;
1 Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení;
1 Témata a plány edukace výuky
1 Metody edukace jednotlivce;
1 Metody výuky skupiny;
1 Studium případu;
1 Debaty
1 Hraní rolí;
1 Seminář; Přednáška;
- Obsahové zaměření přednášek:
- Literature
- recommended literature
- HALUZÍKOVÁ,J. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. URL info
- BENEŠ,M. Andragogika. Praha:Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
- PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- GEOFFEREY,P. Moderní vyučování. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7367-172-7. info
- ŠKRLOVÁ,M., ŠKRLA,P. Kreativní ošetřovatelský management. Praha:Advent-Orion s.r.o, 2003. ISBN 80-7172-841-1. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Summer 2012, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2012/UOSZ047