FVP:UPPV00111 Communication for Teachers - s - Course Information
UPPV00111 Communication for Teachers - seminar
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2012
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- UPPV00020 Introduction to Pedagogy
Základní znalosti a dovednosti z oblasti pedagogické komunikace. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Mathematics (programme MU, B1101)
- Teacher Training in Physics and Mathematics - shared framework (programme FPF, M1701 Fyz)
- Teacher Training - shared framework (programme FPF, M7504)
- Teacher Training - shared framework for language specializations (programme FPF, M7504)
- Course objectives (in Czech)
- Seminář z Komunikace pro učitele úzce navazuje na přednášky z daného předmětu, kde jsou témata teoreticky rozpracována a následně v seminářích prakticky osvojena. Vyspělé komunikační dovednosti jsou nebytné pro povolání učitele a proto tento seminář patří k základům vysokoškolské přípravy učitele. V semináři studenti prakticky rozvíjení komunikační dovednosti zejména v pedagogických situacích, tzn. natrénují verbální projev, zkvalitní neverbální komunikaci, empatické naslouchání, vedení rozhovoru, zvládání problémových situací a v neposlední řadě prohloubí vlastní sebepoznání.
- Syllabus (in Czech)
- Překážky v komunikace, stereotypy, zlozvyky.
Komunikace a temperament.
Efektivní verbální komunikace.
Zvládání řeči těla.
Techniky aktivního naslouchání.
Empatické naslouchání.
Zvládání konfliktů.
- Překážky v komunikace, stereotypy, zlozvyky.
- Literature
- required literature
- NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
- HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2004. ISBN 70-7178-844-9. info
- BĚLOHLÁVKOVÁ, V. Řeč těla. Praha: Computer press, 2001. info
- PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
- HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
- recommended literature
- KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. info
- NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1998. info
- GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. info
- not specified
- HERMOCHOVÁ, S., NEUMAN, J. Hry do kapsy I, II, III, IV. Praha: Portál, 2003. info
- HOPPEOVI, S. a H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. info
- HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. info
- BAKALÁŘ, E. Nové psychohry. Praha: Portál, 1998. info
- BAKALÁŘ, E. Psychohry 2. Praha: Vyšehrad, 1995. info
- BAKALÁŘ, E. Psychohry. Praha: Mladá fronta, 1989. info
- Teaching methods
- Lecture supplemented with a discussion
- Assessment methods
- Oral exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2012, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2012/UPPV00111