UPPVU0017 Introduction to Didactics

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2012
Extent and Intensity
2/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Šárka Čížková (lecturer)
PhDr. Šárka Čížková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Splnění studijních povinností ze Základů pedagogiky.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Základy didaktiky svými záměry i pojetím navazují na předcházející disciplínu Základy pedagogiky. Hlavním cílem a posláním předmětu je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení studujících učitelství. Předmět je koncipován tak, aby co nejvíce přibližoval studenta reálné pedagogické činnosti.
Syllabus (in Czech)
  • Co je didaktika, její předmět, postavení didaktiky v systému pedagogických disciplín.
    Vyučovací proces a jeho analýza.
    Kurikulum ve školní didaktice, základní pedagogické dokumenty.
    Pedagogickopsychologická diagnostika ve školní didaktice.
    Interakce a komunikace ve výuce.
    Didaktické zásady.
    Výukové cíle a jejich taxonomie.
    Organizační formy výuky.
    Výukové metody.
    Materiální didaktické prostředky. Učebnice.
    Osobnost učitele, jeho kompetence. Začínající učitel.
    Autorita učitele, problematika kázně.
    Hodnocení výsledků výuky.
Literature
    required literature
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. info
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
    recommended literature
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků ve výuce. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-083-9. info
    not specified
  • KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7. info
  • KURELOVÁ, M. Pedagogika II. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2001. ISBN 80-7942-156-8. info
  • BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3. info
  • VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7174-857-3. info
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3. info
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7. info
  • SÝKORA, M. Učebnice: Její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect, 1996. ISBN 80-900566-1-X. info
  • KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
  • SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
Teaching methods
Interactive lecture
Assessment methods
Test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2012/UPPVU0017