FVP:UPPVU0017 Introduction to Didactics - Course Information
UPPVU0017 Introduction to Didactics
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2015
- Extent and Intensity
- 2/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites
- Compliance with study requirements of the foundations of education.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Training - shared framework (programme FPF, N7504 UcSS)
- Course objectives
- Basic didactics and its intentions build on previous discipline of Basic of pedagogy. The main objective and mission of the course is to develop students' professional pedagogical thinking. Course will try to introduce to students the reality of teaching.
- Syllabus
- 1. didactics: the subject, the position of didactics in the pedagogic disciplines.
2. Teaching process and its analysis.
3. The curriculum at the school didactics, pedagogical documents.
4. Pedagogical and psychological assessment in school didactics.
5. Interaction and communication during teaching.
6. Didactic principles.
7. Learning goals and their taxonomy.
8. The organizational forms of teaching.
9. Learning methods.
10. Didactic material resources. Textbook.
11. Personality of teacher, teacher competence. Beginning teachers.
12. The authority of teacher, the issue of discipline.
13. Evaluation results of teaching.
- 1. didactics: the subject, the position of didactics in the pedagogic disciplines.
- Literature
- required literature
- ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. info
- PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
- KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
- JANIŠ, K., ONDŘEJOVÁ, E. Slovník pojmů z obecné didaktiky. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-p, 2006. ISBN 80-7248-352-8. info
- PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. info
- KALHOUS, Z. a OBST, O. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
- Šikulová, R., Müllerová, L. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyn, 2001. ISBN 80-7044-365-0. info
- recommended literature
- CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
- not specified
- KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6. info
- SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
- ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
- MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Laboratory work - Assessment methods
- Grade
Written exam
Credit - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Examination: oral form, content knowledge syllabus, study the basic literature, discussion about the book read from a growing literature.
- Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2015/UPPVU0017