UPPVPP019 Teorie výchovy pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2013
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
Mgr. Monika Jarmová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu Teorie výchovy je předat studentům základní znalosti z uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na jednotlivce nebo skupinu. Dalším cílem je vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Student bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti výchovy, psychologie výchovy pubertální, postpubertální a adolescentní mládeže, včetně instrumentálního arzenálu chování a dovedností z praktických výchovných situací z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů, preventivních programů apod. SEMINÁŘ Seminář obsahově navazuje na přednášky, jejichž témata rozšiřuje a prohlubuje. Vedle toho vybavuje studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Proměny pojetí předmětu teorie výchovy. Teorie výchovy jako věda. Obecné vymezení pojmu výchova (definice, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích).
    2. Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů). Jednotlivé složky výchovy a jejich systémová a historická podmíněnost. Výchova rozumová a názoru na svět, mravní výchova, výchova estetická a umělecká, výchova tělesná, výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu.
    3. Trendy ve výchově a vzdělávání, směřování českého - zejména základního a středního školství. Bílá kniha, rámcový vzdělávací program, školní kurikula.
    4. Osobnostně-sociální rozvoj jedince v období dospívání. Výchovné aktivity školní družiny a školního klubu, výchova v domovech mládeže.
    5. Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci). Inkluzivní vzdělávání - vzdělávání pro všechny (integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání).
    6. Hodnoty, druhy hodnot, hodnotová orientace. Hodnotová orientace dětí a mládeže a role školy při jejím ovlivňování. Metody a postupy při vyjasňování hodnot v období dospívání. Výchova charakteru a mravní výchova. Možnosti její realizace v podmínkách současné základní a střední školy.
    7. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel. Problematika kázně, příčiny a možné strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd.
    8. Sociálně-patologické jevy dětí a mládeže, role školy a rodiny při jejich prevenci a nápravě. Strategie prevence. Diagnostika a postupy při nápravě konzumace drog, alkoholismu, nealkoholové toxikomanie, gamblerství, záškoláctví, šikaně, delikvence dětí a mládeže atd.
    9. Média a jejich vliv na pubescenta a adolescenty (obecné vymezení). Výchovná funkce hromadných sdělovacích prostředků.
    10. Multikulturní výchova a vzdělávání (xenofobie, rasismus, vztah k minoritám?). Problémy rasismu, xenofobie, šikany na školách a možnosti výchovy.
    11. Náhradní rodinná péče (ústavní, ochranná výchova), preventivně výchovná péče a reedukace (převýchova). Diagnostické a výchovné ústavy, preventivní výchovná péče.
    12. Výchova ve volném čase. Výchova ve střediscích pro volný čas dětí a mládeže, v organizacích dětí a mládeže a v organizacích pracujících s dětmi a mládeží. Nové formy výchovné práce - animace, streetwork.
    13. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností. Postavení rodiny mezi výchovnými činiteli. Spolupráce rodiny a školy. Komunikace škola - rodina, její formy a možnosti.
    14. Rodina a její funkce. Rodinná výchova. Cíle a proces rodinné výchovy. Rodinná výchova a dynamika rolí.
    SEMINÁŘ
    Úvod do předmětu Seminář z teorie výchovy. Složky výchovy.
    2. Globální výchova.
    3. Mravní výchova. Školní kázeň. Odměny a tresty.
    4. Lidská práva. Úmluva o právech dítěte.
    5. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu.
    6. Mediální výchova.
    7. Školní výchova.
    8. Ústavní výchova, ochranná výchova a preventivně výchovná péče ve školských zařízeních.
    9. Výchova ve volném čase.
    10. Rodinná výchova.
    11. Vybrané sociálně patologické jevy dětí a mládeže a jejich prevence - šikana.
    12. Vybrané sociálně patologické jevy dětí a mládeže a jejich prevence - záškoláctví, toxikomanie, patologické hráčství, delikvence (kriminalita) dětí a mládeže.
Literatura
    povinná literatura
  • Média tvořivě. Kladno, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4. info
  • BRANDER, P. aj. Kompas : Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, 2006. ISBN 80-7203-827-3. info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Praha, 2006. ISBN 80-7254-866-2. info
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. info
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 978-80-86723-29-7. info
  • MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství (Slon), 2003. ISBN 80-86429-19-9. info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (ed.). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6. info
  • HINTNAUS, L. Člověk a rodina, Smysl a funkce rodiny: (Anatomie, fysiologie a patologie lidské rodiny). České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotn, 1998. ISBN 80-7040-315-2. info
  • STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-858931-61-3. info
  • PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha, 1994. ISBN 80-85623-98-6. info
    doporučená literatura
  • PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2004. ISBN 80-86666-24-7. info
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
  • VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1. info
Informace učitele
Zkouška - nastudování přednášek a základní literatury
Zápočet - prezentace a odevzdání seminární práce, zápočtový test, docházka
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.