UPPVKP096 Krizová intervence

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2014
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Fabián, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem tohoto výběrového předmětu je teoretické objasnění příčin vzniku, průběhu a zvládání krizových situací i objasnění základních aspektů krizové intervence. Studenti získají vědomosti v základních a speciálních pojmech krizové intervence, naučí se identifikovat příčiny různých krizí. Obeznámí se s typologií krizí (vývojové, situační, kumulované, Baldwinova typologie ad.). Budou poznávat (diagnostikovat) jak se projevuje krize u dětí, dospívajících, dospělých a seniorů. Specifikem budou krize manželství a v rodině, v komunitě i ve společnosti.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Úvod do krizové intervence.
    2. Vymezení pojmů a teorie krize.
    3. Identifikace a příčiny krize.
    4. Typologie krizí - vývojové a situační.
    5. Typologie krizí - kumulované, Baldwinova typologie.
    6. Průběh krize.
    7. Kdo je v krizi - dítě a dospívající.
    8. Kdo je v krizi - dospělý a senior.
    9. Manželství a rodina v krizi.
    10. Krizová intervence při pokusu o sebevraždu.
    11. Nástin technik a metod krizové intervence.
Literatura
    povinná literatura
  • BAŠTECKÁ, B., et al. Terénní krizová práce: psychosociální intervenční týmy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0708-X. info
  • ŚPATENKOVÁ, N. A KOL. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0586-9. info
  • VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9. info
  • KASTOVÁ, V. Krize a tvořivý přístup k ní. 1. vyd.,. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X. info
  • SULLEROTOVÁ, E. Krize rodiny. Para: Karolínum, 1998. ISBN 80-7184-647-3. info
    doporučená literatura
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (ED.). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. info
  • ŠPATENKOVÁ, N., et al. Krize, psychologický a sociologický fenomén. Praha: Grada,, 2004. ISBN 80-247-0888-4. info
  • KANEL, K. A Guide to Crisis Intervention. Praha: Publisher Boston, 2003. ISBN 0-534-54794-X. info
  • KOUTEK, J. a kol. Sebevražedné chování. Praha: Portál, 2003. info
  • KOUTEK, J., KOCOURKOVÁ,J. Sebevražedné chování: současné poznatky o suicidalitě a její specifika u dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-732-9. info
  • MATĚJČEK, Z. Krizová situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. info
  • KASTA, V. Krize a tvořivý přístup k ní. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X. info
  • DUNOVSKÝ, J. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Portál, 1995. info
  • HONZÁK, R., NOVOTNÁ, V. Krize v životě, život v krizi. Praha: Road, 1994. ISBN 80-85385-60-00. info
  • EIS, Z. Krize všedního dne. Praha:GRADA, 1994. info
Informace učitele
Studující během semestru prostudují povinnou a doporučenou literaturu. Individuální konzultace budou probíhat dle dohody během přednášek, v konzultačních hodinách nebo prostřednictvím elektronické pošty.
Podmínky pro úspěšné absolvování:
Zpracování stati v rozsahu 5 normostran na vybrané téma dle jednotlivých okruhů přednášek (termín odevzdání: do 9. týdne semestru). Každý student si téma vybere a jeho znění oznámí vyučujícímu do 14 dní e-mailem. Literatura, z níž bude studující čerpat, bude v minimálním rozsahu 3 tituly z okruhu literatury základní a 1 titul z okruhu literatury doporučené. Základním kritériem při posuzování kvality stati bude prokázání schopnosti práce s odborným textem, s akcentem na vhodné propojování tezí jednotlivých autorů do uceleného logického. Odevzdané korespondenční úkoly vyučující zkontroluje a sdělí individuálně případné nedostatky nebo náměty k přepracování prostřednictvím elektronické pošty ve stanovených termínech. V rámci konzultací (osobních, elektronických) může student využít čas pro řešení nejasností při zpracovávání úkolů. Úspěšné složení je podmínkou k zapsání na zkoušku.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.