UPPVU0017 Základy didaktiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2014
Rozsah
2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Orientace v základních pedagogických termínech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základy didaktiky svými záměry i pojetím navazují na předmět Základy pedagogiky. Hlavním cílem a posláním předmětu je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení studujících učitelství. Předmět je koncipován tak, aby co nejvíce přibližoval studenta reálné pedagogické činnosti.
Osnova
1. Pojetí didaktiky sekundární školy
2. Žák
3. Učivo
4. Mimoškolní prostředí
5. Pedagogicko-psychologická diagnostika ve školní didaktice
6. Interakce a komunikace ve výuce
7. Didaktické zásady
8. Výukové cíle a jejich taxonomie
9. Výukové metody
10. Učební úlohy ve výuce
11. Organizační formy výuky
12. Materiální didaktické prostředky
13. Osobnost učitele a jeho kompetence
Literatura
    povinná literatura
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
  • KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. info
  • JANIŠ, K., ONDŘEJOVÁ, E. Slovník pojmů z obecné didaktiky. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-p, 2006. ISBN 80-7248-352-8. info
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. info
  • KALHOUS, Z. a OBST, O. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
    doporučená literatura
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
    neurčeno
  • KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6. info
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
  • MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Laboratorní praktika
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Zápočet
Informace učitele
Zkouška: zkouškový test (úspěšné splnění) z určené základní literatury Zápočet: zápočtový test (úspěšné splnění) z určené základní literatury, aktivní účast na seminářích, docházka
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.