UPPV0008 Seminář z vývojové psychologie pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět doplňuje cyklus přednášek vývojové psychologie. Cílem je naučit studenty analyzovat určité téma, aktivně a samostatně vyhledávat informace ke zvolenému tématu, pracovat s literaturou, veřejně zpracované téma prezentovat a obstát v následné diskusi. Témata jsou soustředěna na specifické otázky, které úzce souvisí s vývojem jedince.
Osnova
  • 1. Založení rodiny, "Oběti" a "přínosy" rodičovství aneb rodičovská pro a proti.
    2. Adaptace na rodičovství - období před narozením dítěte a po narození.
    3. Absence rodičovství - nedobrovolná bezdětnost. Prožívání této životní situace a hledání východiska.
    4. Rozvod a dopad na děti v různých věkových stádiích. Programování.
    5. Vývoj způsobu a zaměření hry v jednotlivých fázích vývoje.
    6. Význam dětských pohádek pro rozvoj dítěte.
    7. Význam zvířat pro psychický vývoj dětí školního věku.
    8. Význam sourozenců pro dítě školního věku.
    9. Vývoj kamarádství v průběhu života.
    10. Parta a její funkce pro dospívajícího, formování skupiny s ohledem k věku, osamělost v dospívání.
    11. Adolescent a jeho postoj k hodnotovému světu svých rodičů.
    12. Emoce a vztahy ve virtuálním prostředí a případná nebezpečí, která z toho pro dospívajícího vyplývají.
    13. Vztahy rodičů k homosexualitě svých dětí.
    14. Volba povolání v různých fázích vývoje člověka.
    15. Proměna profesní role v průběhu dospělosti až po odchod do důchodu.
    16. Prarodiče - různé způsoby chování prarodičů, prarodiče v rozvodu manželství svých dětí.
    17. Stárnoucí paměť.
    18. Pozitivní a negativní emoce umírajících.
    19. Nástup do zaměstnání v adolescenci.
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
  • LANGMEIER, J. , KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X. info
    doporučená literatura
  • TEYBER, E. Děti a rozvod: jak pomoci dětem vyrovnat se s rozvodem rodičů. Praha : Návrat domů, 2007. ISBN 978-80-7255-163-7. info
  • MACEK, P., LACINOVÁ, L. Vztahy v dospívání. Brno: Barrister & Principal, 2006. ISBN 80-7364-034-1. info
  • MATĚJČEK, Z. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1056-6. info
  • SMÉKAL, V. , LACINOVÁ, L., KUKLA, L. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-8659-884-5. info
  • ŠMAHEL, D. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1. info
  • WARSHAK, R. A. Rozvodové jedy. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-439-X. info
  • MELGOSA, J. Žít naplno - kniha o dospívání. Praha : Advent-Orion, 2003. ISBN 80-7172-601-X. info
  • SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. info
  • EVERETT, C. Zdravý rozvod pro rodiče i děti : původní, klinicky ověřený program provázející čtrnácti etapami procesu rozchodu, rozvodu až k případnému uzavření nového manželství. Praha: Talpress, 2000. ISBN 80-7197-169-3. info
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X. info
  • DESSEINTOVÁ, M., P. Nezačínejte stárnout. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-255-6. info
  • FRAZ, M. Psychologický výklad pohádek : smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-260-2. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Radosti a strasti prarodičů, aneb když máme vnoučata. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-455-X. info
  • ORTNEROVÁ, G. Pohádky radí nejmenším. Praha: Knižní klub, 1995. ISBN 80-7176-243-1. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J., KRACZMARCZYK, S. Poslední úsek cesty. Praha: Návrat domů, 1995. ISBN 80-85495-43-0. info
  • ČAČKA, O. Psychologie imaginativní výchovy. Brno : Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0223-9. info
  • ČERNOUŠEK, M. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1. info
  • PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky. Vývoj člověka v druhé polovině života. Praha: SPN, 1974. info
    neurčeno
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • CHAPMAN, G. Dospívající a pět jazyků lásky : odhalte jazyk lásky, kterým komunikuje vaše dospívající dítě. Praha: Návrat domů, 2003. ISBN 80-7255-085-3. info
  • SOBOTKOVÁ, I. Pěstounské rodiny:jejich fungování a odolnost. MPSV, 2003. ISBN 80-8655-262-4. info
  • ALLEN, K., E., MAROTZ, L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. info
  • GOLDMAN, J. Jak přežít doma, ve škole a mezi kamarády. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-508-3. info
  • BAUMAN, L., RICHE, R. Jak přežít pubertu. Praha: Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-440-8. info
  • GODDETOVÁ, E. T. Umění jednat s dospívajícími. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-492-3. info
  • DAINOWOVÁ, S. Jak přežít dospívání svých dětí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-420-6. info
  • BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-290-1. info
  • RUSHOTOVÁ, R. Jak poznat kamarády a udržet si je. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-338-2. info
  • MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíce potřebují? Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-058-8. info
  • ARLTOVÁ, M. Puberta je, když začínají s rodiči potíže. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-020-0. info
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 8004-25236-2. info
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Student splní požadavky na docházku do seminářů (20 % omluvená neúčast). V seminářích bude aktivní, krátce seznámí kolegy s přečtenou knihou nebo článkem z odborného časopisu s tématem vývojové psychologie. Dále zpracuje a prezentuje seminární práci na vybrané téma v rozsahu 4-8 stran, připraví si otázky k následné diskuzi, kterou úspěšně odmoderuje. Seminární práci odevzdá v písemné podobě, přičemž dodrží citační normy a použije minimálně tři zdroje. Za předpokládanou nepřítomnost v semináři si domluví náhradu s jiným studentem, který přednese své připravené téma. Pokud si student náhradu nezajistí, zvýší se počet stran seminární práce na 20. V zápočtovém týdnu úspěšně složí zápočtový test týkající se diskutovaných témat v semináři.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016.