UPPVBK065 Týrané a zneužívané dítě

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška Cílem předmětu je poskytnout studentům informace o problematice týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Obsahově je předmětu zaměřen jak na historické pozadí tohoto jevu, tak na jeho vývoj až do současnosti. Pozornost bude také soustředěna na osobnost jedince v sociálním prostředí, na jednotlivé formy týrání dítěte. V souvislosti se studovaným oborem je předmět zaměřen také na problematiku prevence syndromu CAN, jeho právní aspekty, na péči o dítě, které trpí syndromem CAN. Absolvováním předmětu student získá orientaci v problematice CAN, bude umět navrhnout vhodný obsah např. preventivních programů zaměřených na tuto oblast apod. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student bude znát základní odborné pojmy z problematiky týraného dítěte, bude umět popsat jednotlivé formy a projevy týrání a vysvětlit jeho dopady na osobnost dítěte. Odborné dovednosti: Student bude umět vyhledat a zpracovat relevantní informace vztahující se k problematice CAN a tyto informace uplatnit při řešení problému dítěte, bude schopen navrhnout různé způsoby pomoci dítěti a jeho rodině. Současně bude student umět analyzovat situaci dítěte a navrhnou možná řešení daného problému. Současně bude schopen řešit praktické pedagogické problémy související s výskytem CAN, přičemž se bude opírat o pedagogickou teorii a metodiku. Obecná způsobilost (kompetence): Student bude umět spolupracovat s dalšími odborníky (členy multidisciplinárního týmu). Bude umět absolvováním předmětu využívat vědomosti a dovednosti, jež mu pomohou reagovat na potřeby jak klientů, tak členů pracovního týmu.
Osnova
  • 1. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte, minulost
    2. Postavení dítěte ve společnosti a jeho právní aspekty
    3. Tělesné týrání
    4. Psychické týrání
    5. Sexuálně zneužité děti
    6. Zanedbanost a zanedbávání
    7. Zvláštní formy CAN
    8. Prevence
    9. Duševní poruchy dospělých a dítě
    10. Děti v ohrožení, rizikové životní situace a psychické strádání dítěte
    11. Výskyt syndromu CAN, zjišťování /detekce) syndromu CAN a jeho registrace
    12. Problematika soudně-znaleckého posuzování týraného dítěte, dítě jako svědek
    13. Úloha sociálního pracovníka při řešení syndromu CAN
    14. Léčba dětí postižených syndromem CAN, psychoterapeutická intervence, péče o dítě postižené syndromem CAN
Literatura
    povinná literatura
  • SLANÝ, J. Syndrom CAN: (syndrom týraného dítěte). Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociáln, 2008. ISBN 978-80-7368-474-7. info
  • KOLEKTIV. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, Institut pro strukturální politiku, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
  • WEISS P., et al. Sexuální zneužívání: pachatelé a oběti. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-795-8. info
  • BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-629-3. info
  • PROVAZNÍKOVÁ, H. a VANÍČKOVÁ, E. Malá encyklopedie zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Růžová linka, 1997. ISBN 80-239-3055-9. info
  • DUNOVSKÝ, J., et al. Týrané zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN 80-7169-192-5. info
    doporučená literatura
  • MILFAIT, R. Komerční sexualizované násilí na dětech. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-320-8. info
  • VOLFOVÁ, I., KOZÁKOVÁ, Z., VELEMÍNSKÝ, M. sr. Prevence sexuálního zneužívání dětí a adolescentů se specifickými potřebami. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-129-1. info
  • VANÍČKOVÁ, E., et al. Identifikace typů dětských obětí komerčního sexuálního zneužívání dětí. Praha: UK v Praze, 3. LF, 2007. ISBN 978-80-254-1073-8. info
  • WEISS, P., et al. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0929-5. info
  • ŠPECIÁNOVÁ, Š. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: LINDE, 2003. ISBN 80-86131-44-0. info
  • VANÍČKOVÁ, E., et al. Sexuální násilí na dětech. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-286-6. info
  • FREYD, J. J. Betrayal trauma: the logic of forgetting child abuse. Cambridge: Mass. Harvard Univ. Press, 1996. ISBN 0-674-06806-8. info
  • ELLIOTTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-034-0. info
Informace učitele
Nastudování určené literatury a na jejím základě úspěšné splnění písemného testu. Test prověří znalosti, které student získal samostudiem. Studentovi bude umožněno problematické otázky individuálně konzultovat s vyučujícím, příp. využívat e-mailovou a telefonickou konzultaci.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.