FVP:UPPVBK066 Experiential Pedagogy - Course Information
UPPVBK066 Experiential Pedagogy
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2015
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenta se základními principy zážitkové pedagogiky a její tvorbou. Student po absolvování předmětu bude znát strukturu postupových bodů pro přípravu a realizaci zážitkového programu, definovat jeho cíle a umět pracovat s klíčovými aspekty metodické činnosti (dramaturgie akce, návrh scénáře, výběr her, způsob vytěžení ze zážitku a práce se skupinou). Největší pozornost je věnována samotné aplikaci získaných vědomostí studentů při přípravě návrhu vlastního zážitkového programu a její realizaci včetně vyhodnocování zpětné vazby. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student se dokáže orientovat v základních principech zážitkové pedagogiky a umí vydefinovat jednotlivé postupové body pro její přípravu a realizaci. Zároveň také zná klíčové aspekty metodické činnosti. Odborné dovednosti: Student se orientuje v relevantní odborné literatuře a dokáže s ní v rámci přípravy a realizace programu zážitkové pedagogiky pracovat. Umí interpretovat a aplikovat získané informace a propojit tak praxi s teoretickým základem. Vedle toho dokáže sám připravit svůj vlastní zážitkový program, který si v rámci tohoto předmětu zrealizuje. Obecná způsobilost: Student je schopen využívat svých poznatků z oblasti zážitkové pedagogiky také ve sféře primární prevence sociální patologických jevů, a to nejen ve školním prostředí, ale rovněž i v mimoškolním, kde může organizovat tímto způsobem volný čas dětí a mládeže. Prostřednictvím předmětu dochází k podpoře a rozvoji kreativity studentů, jejich organizačních dovedností a kritického myšlení během realizace programu.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vymezení zážitkové pedagogiky a její vývoj
2. Cíle a metody zážitkové pedagogiky
3. Hry a jejich třídění
4. Bližší pohled na jednotlivé typy her
5. Dramaturgie, scénář, režie
6. Práce se skupinou a její vývoj
7. Review a evaluace v prostředí zážitkové pedagogiky
- 1. Vymezení zážitkové pedagogiky a její vývoj
- Literature
- required literature
- CALOŇOVÁ, D. Metodika herních činností. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2012. ISBN 978-80-7248-774-5. info
- KIRSCHNER, J., et al. Psychologie prožitku a dobrodružství. Praha: Bizbooks, 2009. ISBN 80-251-2562-5. info
- HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
- PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
- Instruktoři Brno. Fond her. Praha: Bizbooks, 2007. ISBN 80-251-1675-1. info
- SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
- HRKAL, J., HANUŠ, R. Zlatý fond her II. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-660-8. info
- recommended literature
- NEUMAN, J. a kol. Hry do kapsy X. Sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Praha: Portál, 2005. ISBN 8073670259. info
- PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-876-7. info
- ERKERKT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
- CANFIELD, J. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-194-0. info
- VALIŠOVÁ, A. Hry s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace: cvičebnice pro rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. Praha: Pansofia, 1998. ISBN 80-71781-94-0. info
- CANFIELD, J. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-028-6. info
- HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-042-1. info
- ZAPLETAL, M. Velká kniha deskových her. Praha: MF, 1991. ISBN 80-204-0188-1. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2015/UPPVBK066