UPPVBP066 Experiential Pedagogy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2015
Extent and Intensity
1/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenta se základními principy zážitkové pedagogiky a její tvorbou. Student po absolvování předmětu bude znát strukturu postupových bodů pro přípravu a realizaci zážitkového programu, definovat jeho cíle a umět pracovat s klíčovými aspekty metodické činnosti (dramaturgie akce, návrh scénáře, výběr her, způsob vytěžení ze zážitku a práce se skupinou). Největší pozornost je věnována samotné aplikaci získaných vědomostí studentů při přípravě návrhu vlastního zážitkového programu a její realizaci včetně vyhodnocování zpětné vazby. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student se dokáže orientovat v základních principech zážitkové pedagogiky a umí vydefinovat jednotlivé postupové body pro její přípravu a realizaci. Zároveň také zná klíčové aspekty metodické činnosti. Odborné dovednosti: Student se orientuje v relevantní odborné literatuře a dokáže s ní v rámci přípravy a realizace programu zážitkové pedagogiky pracovat. Umí interpretovat a aplikovat získané informace a propojit tak praxi s teoretickým základem. Vedle toho dokáže sám připravit svůj vlastní zážitkový program, který si v rámci tohoto předmětu zrealizuje. Obecná způsobilost: Student je schopen využívat svých poznatků z oblasti zážitkové pedagogiky také ve sféře primární prevence sociální patologických jevů, a to nejen ve školním prostředí, ale rovněž i v mimoškolním, kde může organizovat tímto způsobem volný čas dětí a mládeže. Prostřednictvím předmětu dochází k podpoře a rozvoji kreativity studentů, jejich organizačních dovedností a kritického myšlení během realizace programu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení zážitkové pedagogiky a její vývoj
    2. Cíle a metody zážitkové pedagogiky
    3. Hry a jejich třídění
    4. Bližší pohled na jednotlivé typy her
    5. Dramaturgie, scénář, režie
    6. Práce se skupinou a její vývoj
    7. Review a evaluace v prostředí zážitkové pedagogiky
Literature
    required literature
  • CALOŇOVÁ, D. Metodika herních činností. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2012. ISBN 978-80-7248-774-5. info
  • KIRSCHNER, J., et al. Psychologie prožitku a dobrodružství. Praha: Bizbooks, 2009. ISBN 80-251-2562-5. info
  • HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
  • PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
  • Instruktoři Brno. Fond her. Praha: Bizbooks, 2007. ISBN 80-251-1675-1. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • HRKAL, J., HANUŠ, R. Zlatý fond her II. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-660-8. info
    recommended literature
  • NEUMAN, J. a kol. Hry do kapsy X. Sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Praha: Portál, 2005. ISBN 8073670259. info
  • PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-876-7. info
  • ERKERKT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
  • CANFIELD, J. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-194-0. info
  • VALIŠOVÁ, A. Hry s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace: cvičebnice pro rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. Praha: Pansofia, 1998. ISBN 80-71781-94-0. info
  • CANFIELD, J. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-028-6. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-042-1. info
  • ZAPLETAL, M. Velká kniha deskových her. Praha: MF, 1991. ISBN 80-204-0188-1. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2015/UPPVBP066