UPPVP0001 Filozofie pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
ZS: Obsahem předmětu je analýza filozofických koncepcí filozofů a filozofek z dějin evropské filozofie od antiky po 19. století, které tvoří uzlové body filozofického myšlení. Cílem předmětu je seznámit studující s hlavními filozofickými problémy a rozvinout tak jejich schopnost filozofického tázání se a reflexe vlastní profese, tj. sociální patologie a prevence. Důraz je kladen na reflexi současnosti a na význam filozofie pro každodenní život. LS: Obsahem předmětu je analýza filozofických koncepcí filozofů a filozofek z dějin evropské filozofie 20. století. Důraz je kladen na osvojení si současné filozofické terminologie a reflexi aktuálních společenských problémů.
Osnova
  • ZS: 1. Etymologie slova filozofie, vztah mýtu a filozofie, periodizace evropské filozofie, problematika filozofického kánonu.
    2. Filozofie jako věda, jako umění a jako politika. Filozofie a každodenní život, filozofie a hodnoty.
    3. Dělení filozofie: ontologie, gnoseologie. Filozofické disciplíny: metafyzika, etika, estetika, sociální filozofie/politologie. Úvahy o povaze a smyslu filozofie.
    4. Vznik antické filozofie jako pohyb od mýtu k logu. Její hlavní představitelé po Sokrata. Sofisté a Sokrates.
    5. Platón a Aristoteles. Podoba a cíle filozofie v antice.
    6. Sokratovské školy, stoicizmus, epikureizmus, skepticizmus.
    7. Základní problémy středověké filozofie. Patristika a scholastika.
    8. Vznik novověké filozofie, změna cíle filozofie, problém poznání, vztah
    smyslového a racionálního poznání. Názory Descarta a Huma.
    9. Kant a jeho tři kritiky: filozofie, etika a estetika a jejich vztah. Problém možností a hranic poznání.
    10.Rozvoj německé klasické filozofie, Schiller.
    11.Hegel, historizmus a dialektika.
    12.Další vývoj filozofie: iracionalizmus (Schopenhauer, Nietzsche).
    LS: Pozitivizmus, marxizmus.
    2. 2. Problém vztahu filozofie a vědy. Typologie jeho řešení. Fenomenologie
    3. Husserla.
    4. 3. Vztah filozofie a lidské existence, existencionalizmus Sartra a Heideggera.
    5. 4. Genderově podmíněná existence - žena jako "druhá" u S. De Beauvoir.
    5. Pragmatizmus J. Deweye.
    6. Problém pochopení a interpretace světa. Hermeneutika v dějinách a dnes.
    7. Novopozitivizmus a Wittgenstein.
    8. Strukturalizmus.
    9. Freudismus a analytická psychologie - inspirace pro filozofii.
    10.Postmoderní filozofie.
    11.Feministická filozofie, její kritika novověké filozofie a hlavní
    představitelky.
    12.Některé současné filozofické tendence a problémy.
Literatura
    povinná literatura
  • HLAVINKA, P. Dějiny filosofie jasně a stručně. Praha: TRITON, 2008. ISBN 978-80-7387-015-7. info
  • GAARDER, J. Sofiin svět. Román o dějinách filosofie. Praha: Albatros, 2006. info
  • BLECHA, I. Filosofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004. info
  • BLECHA, I. Filosofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000. info
  • STORIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Praha: Zvon, 1993. info
  • PETŘÍČEK, M. Úvod do současné filosofie. Praha: Herrmann a synové, 1991. info
    doporučená literatura
  • WEISCHEDEL, W. Zadní schodiště filosofie. info
  • ANZENBACHER, A. Úvod do filosofie. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-25414-4. info
    neurčeno
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Filosofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998. info
  • KRATOCHVÍL, Z. Mýtus, filosofie a věda. Praha, 1996. info
  • FLOSS, P. Proměny vědění. Praha: Mladá fronta, 1987. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
ZS: Studentům se doporučuje absolvování cyklu přednášek, které budou tvořit povinnou část obsahu zkoušky po druhém semetru.
LS: Studentům se doporučuje absolvování cyklu přednášek, které budou tvořit povinnou část obsahu zkoušky po druhém semetru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, zima 2006, léto 2007, zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, zima 2015, léto 2016.