UPPVPK055 Pedagogika volného času pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 4 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Šárka Čížková (přednášející)
Garance
PhDr. Šárka Čížková
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů z pedagogických věd, rozvíjet u studentů komunikaci, kreativitu a aktivitu v práci s dětmi. Předmět se zaměřuje na znalosti, které budou studenti moci využívat ve své každodenní práci i v osobním životě a ukazuje téma volného času dětí a mládeže jako významné pole pro výchovné působení v rámci prevence vzniku sociálně patologických jevů.
Osnova
  • 1. Volný čas - pojmosloví, stručný vývoj výchovy ve volném čase.
    2. Volný čas a životní styl. Charta výchovy pro volný čas.
    3. Výchova mimo vyučování, vymezení pojmu, funkce, požadavky na realizaci.
    4. Zájmová činnost jako součást výchovy mimo vyučování.
    5. Instituce pro výchovu ve volném čase - školní družina a školní klub, domov mládeže, dům dětí a mládeže.
    6. Občanská sdružení pro děti, mládež a dospělé.
    7. Výchova, vzdělávání a volný čas dětí romského etnika.
    8. Osobnost vychovatele, vztah a komunikace ve výchově mimo vyučování.
    9. Sdružování dětí a mládeže ve vrstevnických skupinách.
    10. Dobrovolnictví jako forma spolupráce při volnočasových aktivitách.
    11. Perspektivy a problémy volného času.
Literatura
    povinná literatura
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. info
  • TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-514-8. info
  • PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
    doporučená literatura
  • ELLIOTT, PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0182-0. info
  • NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
  • FERRUCCI, P. Děti nás učí. Výchova jako dobrodružství. Praha: Práh, 1999. ISBN 80-7252-010-5. info
  • PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86103-21-8. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici: streetwork. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-048-1. info
  • MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • VESELÁ, J. Jak ve volném čase. Hradec králové: Gaudeamus, 1997. info
  • MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-064-2. info
  • ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-034. info
  • SPOUSTA, V. a kol. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-210-1274-9. info
  • BAKALÁŘ, E. Psychohry 2. Praha: Vyšehrad, 1995. info
  • SPOUSTA, V. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-1007-X. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Zápočet bude probíhat ústní formou na základě okruhů uvedených v sylabu přednášek. K zápočtu je student povinen nastudovat povinnou literaturu a přednášky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016.