UOSK021 Výchova ke zdraví

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
Cvičení 10 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zuzana Hlubková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Anna Šnajdrová (cvičící)
Garance
Mgr. Jiřina Hosáková, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět studentům umožňuje získat profesní znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu; seznámí s efektivní edukací a poskytováním informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit.
Osnova
  • Témata
    Výchova ke zdraví - pojem, definice, hlavní zásady. Cíle výchovy ke zdraví. Metody výchovy ke zdraví. Podpora zdraví.
    Orientace na zdraví - nová zdravotnická politika a strategie, nová koncepce ošetřovatelství.
    Program SZO "Zdraví pro všechny v 21. století". Zdraví a jeho determinanty.
    Životní a pracovní prostředí a jejich vliv na zdraví, životní styl.
    Prevence nejčastěji se vyskytujících neinfekčních onemocnění (ICHS, obezita, osteoporóza).
    Výživa. Tělesná aktivita. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Preventivní působení.
    Kouření a alkohol. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Preventivní působení.
    Drogy a gambling. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Preventivní působení.
    Stres a mentální hygiena. Relaxace, význam odpočinku.
    HIV/AIDS, pohlavní nákazy. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Preventivní působení.
    Prevence nejčastějších onkologických onemocnění (kolorektální karcinom, karcinom prsu, nádorové onemocnění plic, nádorové onemocnění kůže).
Literatura
    doporučená literatura
  • PROVAZNÍK, K. Manuál prevence v lékařské praxi. [CD-ROM] Souborné vydání. Národní program zdraví. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2004. info
  • PROVAZNÍK, K., et. al. Manuál prevence v lékařské praxi. Státní zdravotní ústav, 1998. info
  • ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovateľstve. Martin: Osveta 2005,. info
  • MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. A KOL. Výchova ke zdraví pro učitele. 1. vyd. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. info
  • WASSERBAUER, S. A KOL. Výchova ke zdraví. 3. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2001. info
  • ZELENÍKOVÁ, R. Zdravý životní styl. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • DRBAL, C. Česká zdravotní politika a její východiska. 1.vyd. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-340-0. info
  • GLADKIJ, I., STRNAD, L. Zdravotní politika - zdraví - zdravotnictví. Olomouc: UPOL, 2002. ISBN 80-244-0500-8. info
  • Metody a postupy v poradnách podpory zdraví. Praha: Státní zdravotní ústav, 1996. ISBN 80-7071-038-1. info
Informace učitele
80 % aktivní účast na cvičeních
Prezentace vybraného tématu v seminárním cvičení
Odevzdání prezentace v elektronické podobě
Zápočtový test
Úspěšné absolvování zápočtového testu, minimálně 80 % úspěšnost
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019.