UPPVU1017 Základy didaktiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
- další informace k podmíněnosti studia předmětu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základy didaktiky svými záměry i pojetím navazují na předmět Základy pedagogiky. Hlavním cílem a posláním předmětu je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení studujících učitelství. Předmět je koncipován tak, aby co nejvíce přibližoval studenta reálné pedagogické činnosti. V souvislosti s obsahem přednášek budou semináře zaměřeny na praktický nácvik dovedností, např. příprava vyučovací hodiny, formulace cílů, příprava na zkoušení a hodnocení žáka, tvorbu didaktického testu, atd., také např. na výzkumné metody školní didaktiky, didaktickou analýza učiva (východiska pro didaktickou analýzu učiva, postup při provádění didaktické analýzy učiva), mimoškolní prostředí - rodina, komunita, společnost a kultura, transmisivní a enkulturační model vyučování, autentické učení, diagnostiku vnitřních podmínek výuky, učitelovu diagnostickou činnost - volba diagnostických metod (např. metody diagnostiky žákova vztahu k předmětu diagnostika prekonceptů atd.), faktory výuky, kázeň ve výuce.
Osnova
  • 1. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele. Pojetí didaktiky sekundární školy
    2. Žák sekundární školy, socioekonomická diferenciace žáků, nadaný žák ve výuce, zdravotně postižený žák ve výuce, žák jiného etnika, děti migrantů ve výuce
    3. Učitel ve výuce, jeho kompetence, sebereflexe, sebezdokonalování v pedagogické činnosti učitele, učitelovo pojetí výuky
    4. Pedagogické dokumenty, kurikulum, vzdělávací programy, koncepce školy, učivo a jeho struktura, přístupy k učivu: zprostředkující a vstřícný, konkretizace učiva,
    v pedagogických dokumentech, didaktická analýza učiva, učebnice, projektování výuky, příprava učitele na vyučování, realizace výuky, vedení žáků v průběhu výuky
    5. Pedagogicko-psychologická diagnostika ve školní didaktice, didaktický test, konstrukce didaktického testu, typy testových úloh, vlastnosti didaktického testu
    6. Didaktické zásady. Výukové cíle a jejich taxonomie, přístupy ke stanovení cílů, druhy cílů, taxonomie výukových cílů, vymezování výukových cílů, chyby při vymezování, požadavky na výukové cíle
    7. Organizační formy výuky, typy, hromadná výuka, skupinová a kooperativní výuka, otevřené vyučování, projektové vyučování aj.
    8. Výukové metody, klasifikace metod výuky, klasifikace založená na teoriích učení, komplexní klasifikace základních skupin metod výuky, aktivizující metody
    9. Učební úlohy ve výuce, definice a role učebních úloh ve výuce, taxonomie učebních úloh, učební úlohy kritéria, parametry učebních úloh
    10. Hodnocení výsledků výuky, funkce a fáze hodnocení, typy hodnocení, aktuální problémy školního hodnocení, autentické hodnocení hodnocení portfolia, další formy a prostředky školního hodnocení
    11. Materiální didaktické prostředky, klasifikace materiálních didaktických prostředků, doporučení pro práci s materiálními didaktickými prostředky, učebnice, výukové programy, počítač jako pracovní nástroj, využití ICT, programy k získávání informací z počítačových, e-learning, výuka pomocí informačních technologií
Literatura
    povinná literatura
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
  • KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • KALHOUS, Z. a OBST, O. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
  • ŠIKULOVÁ, R., MÜLLEROVÁ, L. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí, 2001. ISBN 80-7044-365-0. info
    doporučená literatura
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
  • JANIŠ, K., ONDŘEJOVÁ, E. Slovník pojmů z obecné didaktiky. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-p, 2006. ISBN 80-7248-352-8. info
  • Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. info
    neurčeno
  • KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6. info
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
  • MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
monologická (výklad, přednáška)
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Informace učitele
Zkouška: písemná zkouška ze základní literatury a přednášek, seminární test (úspěšné splnění) z určené základní literatury, aktivní účast na seminářích, splnění zadaných úkolů, docházka do seminářů, referát o knize.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019.