UPPVBP020 Social Pathology II

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2018
Extent and Intensity
2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jitka Skopalová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Jitka Skopalová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jitka Skopalová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course is directly based on information from the subject of Social Pathology I, it introduces a wider range of topics about other socio-pathological problems with the defining of the specific display of socio-pathological phenomena. Emphasis is put on the causes, dynamics and consequences from the point of their negative impacts on society and individuals. In this course, students receive information on the practical functioning of governmental and nongovernmental organizations, which professionally solve socio-pathological problems.The interdisciplinary nature of teaching and learning is maintained. The main purpose of the seminar, which immediately follows the lecture, is to identify issues of social pathology in the practice and the ability to work independently with literature and information in general, especially in processing the seminar work on selected issues and their presentation in the seminar.
Syllabus
  • The topics of lectures and seminars:
    The failures of family functions, the typologies of dysfunctional families. The CAN (EAN) syndrome, prevention options.
    Types of addiction, non-alcoholic and alcoholic drugs, additions as a social problem. Prevention and treatment.
    Bullying and cyber bullying; the possibilities of the prevention of risky behaviour related to information technology.
    Criminality and vandalism.
    Violence at the workplace. Mobbing, bossing and prevention.
    Involuntary and child prostitution, sexual deviation.
    Extremism, racism and prevention possibilities.
    The problems of the groups with secretarial features.
    Suicidality - a problem in society.
    Sociopathological aspects of unemployment, homelessness and poverty.
    The strategy of prevention of socio-pathological phenomena.
Literature
    required literature
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie - Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0. info
  • MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8. info
  • MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P. (Eds.). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-831-7. info
  • HELLER, J., PECINOVSKÁ, O. Závislost známá neznámá. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-277-8. info
    recommended literature
  • URBAN, L. Sociologie Klíčová témata a pojmy. Praha: Grada., 2017. info
  • BLINKA, J. Online zvislosti. Praha: Grada., 2016. ISBN 978-80-271-0991-3. info
  • MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada., 2015. ISBN 978-80-247-5309-6. info
  • KALINA, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada., 2015. ISBN 978-80-247-9791-5. info
  • GŘIVNA, T., SCHEINOST, M., ZOUBKOVÁ, I. a kol. Kriminologie - 4., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer., 2015. ISBN 978-80-7478-614-3. info
  • JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5. info
  • NIELSEN SOBOTKOVÁ, V. a kol. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada., 2014. ISBN 80-247-4042-7. info
  • COWAN, D.,E., BROMLEY, D., G., VOJTÍŠEK, Z. a kol. Sekty a nova? na?boz?enstvi?. Praha: Grada., 2013. ISBN 978-80-247-3163-6. info
  • URBAN, L., DUBSKÝ, J. Sociální deviace. Plzeň: vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2012. ISBN 978-80-7380-397-1. info
  • ŠTEFUNKOVÁ, M., ŠEJVL, J. (Eds.). Základy prevence kriminality pro pedagogické pracovníky. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-96-5. info
  • PODANÁ, Z. Fenomén delikvence mládeže v České republice a středoevropském regionu. Praha: Nakladatelství ČVUT, 2011. ISBN 978-80-86729-68-8. info
  • HELLER, J., PECINOVSKÁ, O. (eds.). Pavučina závislosti: alkoholismus jako nemoc a možnosti efektivní léčby. Praha: Togga, 2011. ISBN 978-80-87258-62-0. info
  • DOLEJŠ, M. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2642-6. info
  • VEČERKA, K., HOLAS, J., TOMÁŠEK, J., DIBLÍKOVÁ, S., BLATNÍKOVÁ,. Mládež v kriminologické perspektivě. Praha: ISKP, 2009. ISBN 978-80-7338-079-3. info
  • NOVOTNÝ, O., ZAPLETAL, J. a kol. Kriminologie. 3. přeprac. vyd. Praha: ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-377-5. info
  • WEISS, P. Sexuální deviace: klasifikace, diagnostika, léčba. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-419-9. info
  • FISCHER, S. Etopedie v penitenciární praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2006. ISBN 80-7044-772-9. info
  • KALINA, K. Drogy a drogové závislosti 2 :mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6. info
  • CHMELÍK, J. a kol. Mravnost, pornografie, a mravnostní kriminalita. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-739-6. info
  • MAREŠ, M. Pravicový extremismus a radikalismus v České republice. Brno: Barrister a Principal, 2003. ISBN 80-86598-45-4. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Assessment methods
Grade
Test
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Active participation on the seminars, max. 2 excused absences.
The ability to work with an expert text (articles, primary literature) and secondary literature (textbooks). The ability to think critically, to discuss willingly.
Seminary:
- an in-person presentation on a chosen issue from a monograph or a magazine,
- a test on the topics discussed in the seminars - min. 75 % success.
Performing of tasks in seminars is a necessary condition for being allowed to participate in the examination.
There is a written credit test and an oral exam.
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022.
  • Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2018/UPPVBP020