UPPVPP030 Teorie a metody sociální práce

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Stanoev, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Zpracování stati v rozsahu minimálně 7 normostran na téma Komparace dvou vybraných přístupů v sociální práci. Každý student si téma (2 přístupy) vybere a může ho konzultovat do 14-ti dnů s vyučujícím. Literatura, z níž bude studující čerpat, bude v minimálním rozsahu 3 tituly z okruhu literatury základní a 1 titul z okruhu literatury doporučené. Základním kritériem při posuzování kvality stati bude prokázání schopnosti práce s odborným textem, s akcentem na vhodné propojování tezí jednotlivých autorů do uceleného logického rámce a schopnost promítnout teoretické poznatky do praxe sociální práce
s klientem. Zpracovanou stať studenti odevzdají nejpozději dva týdny před zahájením zápočtového týdne, aby měl pedagog příležitost práce vyhodnotit a případně vrátit k přepracování prostřednictvím elektronické pošty. V rámci konzultací (osobních, elektronických) může student využít čas pro řešení nejasností při zpracovávání úkolů. Zpracování stati je podmínkou k získání zápočtu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Předmět poskytuje základní orientaci v terminologii, historii a vzdělávání v sociální práci a seznamuje studující s vybranými teoriemi sociální práce a věnuje se metodám sociální práce. Stručně také nastíní problematiku jednotlivých cílových skupin a specifika práce s nimi V semináři pak budou studující mít možnost prakticky si vyzkoušet teoretické poznatky. Záměrem kurzu je zajistit funkční propojení teoretické báze s praktickou aplikací získaných poznatků. SEMINÁŘ Seminář je zaměřen na nácvik konkrétních metod a technik v sociální práci a získání dovedností potřebných pro využití teoretických poznatků z kurzu Teorie a metody sociální práce v praxi. Každý student se aktivně účastní nácviků modelových situací v návaznosti na jednotlivé teorie a metody sociální práce, které budou osvětleny na přednáškách. V rámci semináře studující také diskutují o aktuálnosti a potřebnosti technik využívaných v současné sociální práci.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Vymezení sociální práce, její cíle, význam, vývoj a ukotvení v rámci společenských věd. Paradigmata sociální práce.
    2. Osobnost sociálního pracovníka, nároky na výkon povolání sociálního pracovníka. Syndrom vyhoření. Supervize.
    Etické principy v sociální práci.
    3. Psychosociální přístup. Přístup orientovaný na úkoly.
    4. Sociálně-psychologické a komunikační modely.
    5. Humanistické a existenciální teorie. Sociologické teorie.
    6. Na klienta orientovaný přístup v sociální práci. Realitní terapie.
    7. Systémové teorie. Systemický přístup v sociální práci.
    8. Kognitivní a behaviorální teorie. Antiopresivní přístupy v sociální práci.
    9. Sociální práce s jednotlivcem.
    10. Sociální práce s rodinou.
    11. Sociální práce se skupinou.
    12. Sociální práce s komunitou.
    13. Sociální práce a sociální služby. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
    SEMINÁŘ
    1. Potřebnost sociální práce.
    2. Syndrom vyhoření. Supervize. Bálintovské skupiny.
    3. Etické zásady a hodnoty v sociální práci, etické kodexy.
    4. Potřebnost teoretických východisek pro sociální práci.
    5. Nácvik technik využívaných v přístupech orientovaných na klienta.
    6. Nácvik technik využívaných v úkolově orientovaném přístupu.
    7. Nácvik technik využívaných v systemickém přístupu.
    8. Nácvik technik využívaných v antiopresivních přístupech.
    9. Nácvik technik využívaných v sociální práci s jednotlivcem.
    10. Nácvik technik využívaných v sociální práci s rodinou.
    11. Nácvik technik využívaných v sociální práci se skupinou.
    12. Nácvik metody komunitního plánování sociálních služeb.
    Sociální reforma 2012.
Literatura
    povinná literatura
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 978-80-86429-36-6. info
  • MATOUŠEK, O., et al. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2. info
  • MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7. info
  • NAVRÁTIL, P. Úvod do teorií a metod sociální práce. Brno: Národní centrum pro rodinu, 2000. info
    doporučená literatura
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4. info
  • MATOUŠEK, O. a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (ED.). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. info
  • MUSIL, L. "Ráda bych vám pomohla, ale-": dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9. info
  • HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1997. ISBN 80-85850-45-1. info
    neurčeno
  • " Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. info
  • Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. info
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. info
  • Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu, ve znění pozdějších předpisů. info
  • Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů. info
Výukové metody
Přednášení
Seminární výuka
Metody hodnocení
Test
Zápočet
Informace učitele
Zápočet - Prezentace a odevzdání a odsouhlasení seminární práce/korespondenčního úkolu, plnění aktivit, 80% docházka.
Zkouška - nastudování přednášek a základní literatury, ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019.