UPPVFK065 Úvod do ergonomie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2019
Rozsah
Seminář 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Rozvrh
Pá 8. 3. Pá 13:55–16:20 C303, Pá 12. 4. Pá 13:55–16:20 C303
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit disciplínu psychologie zdraví, hlavní oblasti, přístupy, koncepce a modely. Pozornost bude věnována specifickým otázkám zdraví a nemoci, psychické zátěži, stresu. Studenti budou seznámeni se salutory a stresory, vulnerabilitou a resiliencí. Získají také základní poznatky o psychosomatice, syndromu vyhoření, duševní hygieně.
Osnova
  • 1. Psychologie zdraví. Hlavní charakteristiky psychologie zdraví. Předmět a cíle psychologie zdraví. Oblasti zaměření psychologie zdraví. Příbuzné obory. Uplatnění psychologie zdraví v praxi.
    2. Hlavní tematické oblasti psychologie zdraví - přístupy, koncepce, modely.
    3. Vývoj pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-enviromentální pojetí zdraví, globální pojetí zdraví (vč. morálních a spirituálních faktorů). Významní představitelé psychologie zdraví u nás a ve světě.
    4. Prevence a podpora zdraví, zdraví podporující chování. Pozitivní emocionalita a zdraví. Salutogeneze a moderátory zdraví.
    5. Psychická zátěž a vulnerabilita osobnosti. Kategorie subjektivně prožívané psychické zátěže. Taxonomie zátěžových situací.
    6. Stres a zdraví. Zvládání stresu (coping).
    7. Percipovaná sociální opora jako protektivní faktor.
    8. Salutory a stresory. Měření zásadních životních událostí. Faktory regulující vztah mezi stresem a zdravím.
    9. Vulnerabilita a resilience. Přehled významných koncepcí psychické odolnosti.
    10. Rizikové a protektivní, ovlivnitelné a neovlivnitelné faktory působící ve vztahu mezi zdravím a nemocí.
    11. Osobnost a zdraví. Osobnostní vlastnosti ovlivňující reakce na stres (osobnost typu A, C, B).
    12. Psychosomatika a psychická hygiena.
    13. Burn out syndrom. Příznaky burn out syndromu, fáze procesu burn out, rizikové a protektivní faktory vyhaslosti.
Literatura
    povinná literatura
  • GILRBERTOVÁ, S., MATOUŠEK, O. Ergonomie: optimalizace lidské činnosti. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0226-6. info
  • CHUNDELA, L. Ergonomie. Praha: ČVUT, 2001. ISBN 80-01-02301-X. info
  • PETR, J. Ergonomie. Praha: IVBP, 1999. ISBN 80-85963-97-3. info
  • HLADKÝ, A., ŽIDKOVÁ, Z. Metody hodnocení psychosociální pracovní zátěže. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-890-5. info
  • PFEIFER, J. Činnost center rehabilitace. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 1997. info
    doporučená literatura
  • BRHEL, P., MANOUŠKOVÁ, M. a HRNČÍŘ, E. (eds.). Pracovní lékařství: základy primární pracovnělékařské péče. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařs, 2005. ISBN 80-7013-414-3. info
  • STEJSKAL, P. Proč a jak se zdravě hýbat. Břeclav: Presstempus, 2004. ISBN 80-903350-2-0. info
  • KABELÍKOVÁ, K., VÁVROVÁ, M. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-384-7. info
  • RAŠEV, E. Nejen bolestí zad vás zbaví škola zad. Praha, 1992. ISBN 80-900272-6-1. info
  • ŠMÍD, M. Ergonomické parametry. Praha: SNTL, 1977. info
Informace učitele
Student na konkrétním příkladu práce se seniorem rozpracuje analýzu jeho náhledu na nemoc a zdraví, sebereflexi, podnětů pro další práci. Prokáže znalost základní literatury. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022.