FVP:UVSRPVN115 Životní cyklus - Informace o předmětu
UVSRPVN115 Životní cyklus
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Věra Juříčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě - Rozvrh
- každou sudou středu 12:15–13:50 C303, každou sudou středu 13:55–15:30 C303
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná správa a sociální politika (program FVP, N6731-SPSP)
- Cíle předmětu
- Předmět prohlubuje znalosti z Úvodu do psychologické teorie. Výuka je zaměřena takovým způsobem, aby poznatky získané v tomto předmětu přispěly ke zohlednění specifik klientů v jednotlivých vývojových obdobích. Cílem předmětu je poznání zákonitostí vývoje, pochopení vývoje člověka v celé životní křivce a důležitosti plnění úkolů v jednotlivých vývojových obdobích. Studenti budou seznámeni s běžnými fázemi života v souvislosti s psychickými, sociálními a vývojově podmíněnými zvláštnostmi. Názory studentů budou konfrontovány v rámci multiteoriálních přístupů. Cílem výuky je pochopení identity osobnosti a zvládnutí nároků kladených sociálními rolemi na jedince a determinaci v rámci životního cyklu. Vyučující využívá zkušenosti z praxe psychologa ve Speciálně pedagogickém centru pro děti se zdravotním postižením jak v diagnostické, tak terapeutické oblasti. Posluchač je veden k získání vědomostí o problematice životního cyklu, kterou může využít při setkávání s klienty v oblasti sociální práce. Rozvíjíme znalosti předmětů bakalářského programu: Psychologie ve VS a zejména Poradenství ve VS a Komunikace, snažíme se o provázanost s předměty magisterského navazujícího studia, zejména Sociální gerontologie, Sociální problémy z aspektu gender, Sociologie rodiny, Krizová intervence.
- Osnova
- 1. Čas v životě člověka. Životní cyklus
2. Problematika psychického vývoje a jeho determinace sociálními a biologickými faktory
3. Základní mechanismy vývoje. Metody výzkumu
4. Teorie duševního vývoje člověka
5. Vývoj psychických funkcí. Morální vývoj
6. Prenatální období a vývoj jedince v období novorozeneckém
7. Dětství - vývoj v období kojeneckém, batolivém a předškolním
8. Školní věk
9. Adolescence
10. Období rané, střední a pozdní dospělosti
11. Vývojové období stárnutí a stáří. Umírání a smrt
12. Vývoj jedince v rodině. Psychická deprivace. Intergenerační vztahy
- 1. Čas v životě člověka. Životní cyklus
- Literatura
- povinná literatura
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 2007. info
- ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2006. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006. info
- MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-348-X. info
- doporučená literatura
- JUŘÍČKOVÁ, V. Psychologické aspekty stáří. URL info
- JUŘÍČKOVÁ, V. Životní cyklus. Distanční studijní opora v elektr. verzi. 1. vyd. [online]. 2012. URL info
- BOWLBY, J. Vazba. Praha: Portál, 2010. info
- GRUSS, P. Perspektivy stárnutí. Praha: Portál, 2009. info
- BERNS, R.M. BELMONT. Child, Family, School, Community. Socialization and Support. Wadsworth/Thomson Learning, 2004. info
- ERIKSON, E.H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. info
- SHAFFER, D.R. Developmental Psychology. Childhood§Adolescence. Belmont: Wadsworth/Thomson Learning, 2002. info
- SHEEHYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-185-1. info
- DICHAUD, C., THAREAUOVÁ, I. Soužití se starými lidmi. Praha: Portál, 1998. info
- ERIKSON, E.H. Osm věků člověka. Praha: Propsy, 1995. info
- Informace učitele
- seminární práce na základě zvolené monografie
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2019/UVSRPVN115