FVP:UPPVBK012 History of Pedagogy - Course Information
UPPVBK012 History of Pedagogy
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2020
- Extent and Intensity
- 8/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Timetable
- Fri 28. 2. 10:35–12:10 C311, Fri 13. 3. 12:15–13:50 C201, Fri 3. 4. 13:05–14:40 C312, Fri 17. 4. 12:15–13:50 C312
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Studenti budou seznámeni s vývojem pedagogického myšlení od antiky až po 1. polovinu 20. století a větší pozornost je věnována dějinám pedagogiky v českých zemích od 9. století n. l. do 1. poloviny 20. století. Studenti získají znalosti z vývoje pedagogických teorií a názorů jednotlivých osobností reprezentující dané pedagogické směry nebo tvořící svůj vlastní pedagogický směr. V rámci výuky bude kladen důraz na hledání historických a současných souvislostí s oblastmi sociálně patologických jevů, které se vyskytovaly a prolínaly dějinným vývojem. Důraz bude kladen na souvislosti s dnešní dobou, a to nejen z pohledu školství, ale i výchovy obecně.
- Syllabus
- 1. History of pedagogy as a scientific discipline,
2. Ancient education
3. Middle Ages
4. Renaissance Education
5.Reformist and anti-reformist Education
6. J. A. Komenský
7. J. Locke, J. J. Rousseau
8. J. B. Basedow, J. H. Pestalozzi
9. F. W. A. Diesterweg, J. F. Herbart
10. K.D. Ušinskij, L. N. Tolstoj, R. Owen
11. A. S. Makarenko, J. Dewey and alternative schools
12. Czech History of education (1774-1938) - I.
13. Czech History of education (1774-1938) - II.
- 1. History of pedagogy as a scientific discipline,
- Literature
- required literature
- JANIŠ, K. ml. Vybrané kapitoly z dějin výchovy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009. ISBN 978-80-7248-512-3. info
- KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429. info
- PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9. info
- ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1988. info
- CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984. ISBN 80-238-6334-7. info
- recommended literature
- VRABCOVÁ, D., JANIŠ, K. Vybrané pedagogické osobnosti východních Čech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-525-2. info
- CIPRO, M. Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro, 2001. ISBN 80-238-6334-7. info
- ŠTVERÁK, V., ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-797-6. info
- VESELÁ, Z. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Brno: MU, 1992. ISBN 80-210-0458-4. info
- KOVÁŘÍČEK, V., KOVÁŘÍČKOVÁ, I. Vývoj školských soustav v českých zemích. Olomouc: UP, 1989. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion - Assessment methods
- The analysis of student 's performance
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM. - Teacher's information
- Examination on the content of lecture and required reading.
- Enrolment Statistics (Summer 2020, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2020/UPPVBK012