UPPVMP047 Tělovýchovné aktivity a zdravotní tělesná výchova

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
0/26/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Chovancová (cvičící)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPPVMP047/A: každou sudou středu 14:45–18:00 C206, L. Chovancová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace týkajících se tělovýchovných a zdravotních aktivit, které mohou primárně uplatnit v praxi. Důraz je kladen zejména na správné provedení jednotlivých aktivit s odkazem na individuální a věkové zvláštnosti žáků.
Výstupy z učení
Oborové znalosti: Student umí vysvětlit přínos zdravotní tělesné výchovy, charakterizuje jednotlivé druhy oslabení, uvede vhodná vyrovnávací cvičení a tělovýchovné aktivity Umí definovat základní pojmy z dané oblasti. Oborové dovednosti: -Student umí sestavit cvičební jednotku zaměřenou na různé typy oslabení Obecné způsobilosti: -Student umí v praxi sestavit tělovýchovné aktivity pro žáky s ohledem na věk, oslabení a individuální zvláštnosti.
Osnova
  • 1. Vymezení základních pojmů – zdravotní tělesná výchova, zdravotní skupiny, pohybová aktivita, tělovýchovná aktivita, oslabení, svalová nerovnováha, vyrovnávací cvičení 2. Zdravý životní styl 3. Diagnostika - správné držení těla 4. Svalová dysbalance 5. Vyrovnávací cvičení – posilovací, protahovací, uvolňovací, rovnovážná, dechová a relaxační 6. Cvičení podle druhu oslabení – oslabení trupu, oslabení dolních končetin, respirační oslabení, obezita 7. Tělovýchovné aktivity – pohybové hry, hudebně – pohybové aktivity, prvky jógy v ZTV atd. 8. Tvorba cvičební jednotky – podle věkové kategorie, podle druhu oslabení 9. Náčiní a nářadí používané při tělovýchovných aktivitách
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÝ, Ivan. Pohybové hry pro školáky: 129 cvičení pro rozvoj základních pohybových dovedností. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. 152 stran. Děti a sport. ISBN 978-80-271-2064-2.
  • OTTOMANSKÁ, Vladimíra. Když se řekne rozcvička: pohybové aktivity pro předškolní děti. Vydání první. Praha: Portál, 2019. 119 stran. ISBN 978-80-262-1439-7.
  • LEVITOVÁ, Andrea a HOŠKOVÁ, Blanka. Zdravotně-kompenzační cvičení. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. 112 stran. ISBN 978-80-247-4836-8.
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. První vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. 274 stran. ISBN 978-80-246-3308-4.
    doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu: tělesná výchova v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 144 s. Děti a sport. ISBN 978-80-247-3733-1.
  • KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem: náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 3. Praha: Portál, 2006, ©1999. 143 s. ISBN 80-7367-171-9.
  • KULHÁNKOVÁ, Eva. Cvičíme pro radost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 140 s. ISBN 978-80-7367-333-8.
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni za praktický výstup – vyrovnávací cvičení a seminární práci – sestavení cvičební jednotky dle druhu oslabení. Součásti hodnocení bude aktivní účast ve výuce a plnění dílčích úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.