USESEC130 Politický marketing a strategie volebních kampaní

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lukáš Vomlela, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lukáš Vomlela, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Michal Kuděla
Ústav středoevropských studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Lubomír Hlavienka, Ph.D.
Rozvrh
Út 13:55–14:40 C206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
USESEC130/A: Út 14:45–15:30 C206, L. Vomlela
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu Politický marketing a strategie volebních kampaní je posluchačům představit problematiku volebního marketingu a volebních kampaní v perspektivě současného vývoje politiky. Kurz sestává ze dvou základních částí. V přednáškách budou posluchači postupně seznámeni se základními přístupy ke studiu volebních kampaní a vývojem politického marketingu. Teoretické znalosti budou doplněny o praktické příklady a přístupy, které se uplatňují při realizaci volebních kampaní v České republice a ve světě. Druhou část kurzu budou tvořit seminární úkoly, v nichž budou posluchači uplatňovat poznatky získané z teoreticky zaměřených přednášek. Cílem bude vytvořit vlastní návrh volební kampaně pro předem určenou politickou stranu, a to včetně stanovení konkrétní strategie, sestavení volebního programu, tvorby vizuální stránky kampaně, zaměření na jednotlivé segmenty voličů a volby příslušných nástrojů. V závěru kurzu pak budou posluchači (kteří budou na začátku kurzu rozděleni do jednotlivých volebních štábů) prezentovat svou volební kampaň.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina. Seznámení s náplní a charakterem kurzu a způsobem jeho zakončení. Představení praktické části kurzu a seminárních úkolů.
    2. Volby a volební marketing. Základní přístupy a pojmy.
    3. Vznik a vývoj politického marketingu. Teorie volebního marketingu a volebních kampaní
    4. Volební kampaně a politický marketing v různých typech voleb.
    5. Volební kampaně v České republice a jejich profesionalizace
    6. Politické kampaně a demokracie. Negativní a srovnávací kampaně. Legislativa, etika.
    7. Příprava volební strategie I. Kontext voleb, analýza volebních obvodů, analýza opozice, segmentace trhu
    8. Příprava volební strategie II. Výzkumy veřejného mínění, zacílení kampaně, pozice na volebním trhu, témata a programatika
    9. Příprava volební strategie III. Rozpočet kampaně, fázování, komunikace
    10. Volební kampaně a média. Teorie a praxe.
    11. Volební kampaň - praktická cvičení I. - Vlastní návrh kampaně, konzultace.
    12. Volební kampaň - praktická cvičení II. - Dokončení vlastního návrhu kampaně, konzultace.
Literatura
    povinná literatura
  • Lees-Marshment, Jennifer. Political Marketing. Principles and Applications. Oxon, Routledge, 2009. info
  • Šaradín, Pavel a kol. Politické kampaně, volby a politický marketing. Olomouc, Univerzita Palackého, 2007. info
  • Bradová, Eva. Od lokálních mítinku? k politickému marketingu: Teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. Brno, Masarykova Univerzita, 2005. info
    doporučená literatura
  • Matušková, Anna. Politický marketing a české politické strany. Brno, MPÚ, 2010. info
  • NDI. Political campaign planning manual. 2009. URL info
  • Jablonski, Andrzej W. Politický marketing. Úvod do teorie a praxe. Brno, Barrister & Principal, 2006. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Aktivní přístup v seminářích, vypracování seminárních úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.