UVSRPCK014 Moderní informační a komunikační technologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Magdalena Chmelařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Magdalena Chmelařová, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Krčmaříková
Rozvrh
Pá 26. 2. 11:25–13:50 C311, Pá 12. 3. 13:05–15:30 C311, Pá 9. 4. 10:35–13:00 C311
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s využíváním moderních ICT v praxi. Předmět popisuje informace z problematiky implementace nových technologií s ohledem na legislativní podmínky a udržitelný hospodářský a sociální přínos jednotného digitálního trhu v zemích EU. Největší pozornost bude věnována praktickému využívání digitálních technologií, tj. jejich využívání pro získávání, zpracování, klasifikaci a kategorizaci dat, pro reprezentaci informací a znalostí, pochopení principu sdílení, využívání moderních technologii jako komunikačních prostředků v prostředí globálních sítí a pro mezinárodní spolupráci. Po úspěšném absolvování předmětu se student bude orientovat v problematice ICT, bude umět uplatnit teoretické a praktické poznatky v praxi a současně budou posilovány jeho profesní dovednosti v oblasti využívání ICT. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Studenti prokazují znalosti v oblasti zavádění ICT do praxe, umí popsat legislativní podmínky, orientují se v současných trendech, umí pracovat s moderní technikou, orientují se v moderních aplikacích a umí je využívat při zpracování odborných informací, orientují se v moderních komunikačních technologiích globálních sítí a umí je prakticky využívat. Odborné dovednosti: Studenti umí vysvětlit odborné pojmy z ICT, umí využívat moderní informační a komunikační technologie v různých oborech v praxi a prokazují teoretické a praktické znalosti dané problematiky. Obecná způsobilost: Student se samostatně umí rozhodnout, které ICT využije v praxi za dodržování legislativních a bezpečnostních pravidel.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu: vymezení cíle a obsahu předmětu, seznámení s literaturou a prameny, vymezení některých pojmů a souvislostí
    2. Veřejná správa a moderní informační a komunikační technologie
    3. Interaktivní prezentace s využitím multimédií v prostředí aplikací interaktivních tabulí
    4. Tvorba multimediálních a interaktivních PDF formátu
    5. Multimediální prezentace a interaktivní objekty, import a export dat, publikování dat na webových portálech
    6. Správa a sdílení dokumentů a znalostí prostřednictvím moderních technologií
    7. Videokonferenční technologie v praxi
    8. Tabulkové procesory (relativní a absolutní adresace, základní funkce pro zpracování dat, kontingenční tabulky a grafické zpracování dat.)
    9. Hloubková analýza dat v sestavách kontingenčních tabulek a grafů
    10. Informační a znalostní společnost, analýza dostupných ICT v zemích EU, elektronizace veřejné správy
    11. Využití digitálních a mobilních technologií v praxi
    12. Rozvoj komunikačních dovedností založených na etických pravidlech, bezpečnostních a legislativních podmínkách pro zavádění ICT.
    13. Příklady dobré praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • CHMELAŘOVÁ, M. Aplikace pro výzkum [online]. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • TVRDÍKOVÁ, M. Aplikace moderních informačních technologií v řízení firmy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2728-8. info
  • MEZGÁR, I. Integration of ICT in smart organizations. Idea Group Inc, 2006. info
  • GÁLA, L., POUR, J., TOMAN, P. Podniková informatika. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1278-4. info
  • GÁLA, L. Management v informační společnosti. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-85943-40-9. info
    doporučená literatura
  • SCHALBE, K. Information Technology Project Management. London: Cengage Learning, 2009. ISBN 97 803-247-8855-6. info
  • GEOGHEGAN, L. ICT for social welfare: a toolkit for managers. The Policy Press, 2004. ISBN 97 818-613-4505-9. info
Informace učitele
Výuka je vedena systémem přednášek a konzultací na vybrané téma, studenti mají možnost konzultovat individuálně jednotlivé vybrané problémové celky prostřednictvím komunikačních technologií elektronického kurzu v prostředí Moodle na e-portálu fakulty. Pro výuku je zde publikována elektronická studijní opora a pro procvičování korespondenční úkoly a testy. Podmínkou k zápočtu je zpracování semestrální práce.
Vyučující na témata, která nebyla v plném rozsahu odpřednášena, upozorní, aby si studující vyhledali v povinné literatuře nebo a e-learningových stránkách.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022.