UPPVFD016 Speciální gerontagogika

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2022
Extent and Intensity
9/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika/gerontagogika, studenti se dokáží orientovat v historickém vývoji péče o postižené v kontextu současných trendů v přístupu k seniorům s postižením. Nedílnou součástí předmětu je také pochopit fungování rodin s postiženým jedincem a postoje společnosti včetně legislativního ukotvení. Studenti budou seznámeni s metodami speciální gerontagogiky, dokáží pochopit specifičnost jedince se zdravotním postižením seniorského věku: zrakovým, sluchovým, mentálním, tělesným, kombinovaným nebo s narušenou komunikační schopností.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Speciální gerontagogika v systému pedagogických věd, cíl a předmět oboru. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením v dospělosti a stáří. Legislativa týkající se zdravotního postižení.
    2. Historický vývoj péče o postižené. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Rodina s postiženým jedincem. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti odrážející se v chování i prožívání seniorů s postižením.
    3. Socializační proces u zdravotně postižených, psychický dopad získaného postižení v průběhu života. Poslání občanských sdružení, sociální participace na péči.
    4. Metody speciální pedagogiky se zaměřením na osoby s postižením seniorského věku. Výzkumné strategie a přístupy.
    5. Osobnost jedince se zdravotním postižením, specifičnost vývoje s důrazem na specifika osobnosti v seniorském věku.
    6. Jedinci se zrakovým postižením. Základní terminologie tyflopedická, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se zrakovým postižením. Ztráta zraku v dospělosti. Psychologické zvláštnosti. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace.
    7. Jedinci s mentálním postižením. Základní terminologie psychopedická, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s mentálním postižením. Zásady komunikace. Speciálně pedagogická péče o seniory s mentální retardací.
    8. Jedinci s narušenou komunikační schopností. Základní terminologie logopedická, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností. Speciální logopedické metody práce s afatiky.
    9. Jedinci se sluchovým postižením. Základní terminologie surdopedická, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Ztráta sluchu v dospělosti a stáří jako speciálně pedagogický problém a možnosti řešení.
    10. Jedinci s poruchami hybnosti. Základní terminologie somatopedická, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Tělesné postižení vzniklé v průběhu života a speciálně pedagogické metody práce s těmito jedinci.
    11. Kombinovaná postižení. Základní přehled terminologie, etiologie a o metodách práce. Získaná kombinovaná postižení v průběhu života, psychologické zvláštnosti. Alternativní a augmentativní komunikace.
Literature
    required literature
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Speciální gerontagogika. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. URL info
  • LECHTA, Viktor, ed. Inkluzívna pedagogika a jej komponenty. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2013. ISBN 978-80-8082-704-5. info
  • JEŘÁBKOVÁ, Kateřina a kol. Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3733-0. info
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9. info
    recommended literature
  • FISCHER, Slavomil et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. info
  • MÜLLER, Oldřich a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7. info
  • BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3703-3. info
  • RŮŽIČKA, Michal a VALENTA, Milan. Dramika pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3687-6. info
  • RŮŽIČKA, Michal a kol. Krizová intervence pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3305-9. info
  • JEŘÁBKOVÁ, Kateřina a kol. Lidé se zdravotním postižením - historické aspekty [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3603-6. info
  • WEHNER, Lore a SCHWINGHAMMER, Ylva. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4423-0. info
  • FRANKOVÁ, Vanda et al. Alzheimerova demence v praxi: konsenzus psychiatricko-neurologicko-geriatrický. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2423-5. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 9 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2022/UPPVFD016