UPPVMK021 Oftalmopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2022
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 18. 3. 8:05–10:30 C303, Pá 8. 4. 13:05–15:30 C303, Pá 22. 4. 11:25–13:50 C306, Pá 29. 4. 10:35–13:00 C306
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je hlouběji proniknout do problematiky práce s osobami se zrakovým postižením. Součástí předmětu budou interaktivní semináře, během nichž studenti budou zážitkovými metodami pracovat s kompenzačními pomůckami, budou se učit číst a psát Braillovým písmem, proniknou do možností volnočasových aktivit. Teoretický koncept předmětu je vystaven na aktuálních poznatcích z oftalmopedie tak, aby byl student schopen porozumět podstatě, možnostem i omezením plynoucích ze zrakového postižení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student získá a prokáže znalost základní terminologie a ustavení speciálně pedagogické disciplíny oftalmopedie
- student umí popsat základní těžké zrakové vady a stupně zrakového postižení
- student dokáže charakterizovat psychický vývoj jedince se zrakovým postižením v jednotlivých věkových obdobích
- student se orientuje v konkrétních možnostech vzdělávání, poradenských služeb i volnočasových aktivit
Odborné dovednosti:
- student se naučí základy Braillova písma a prostorové orientace
- student dokáže pracovat s kompenzačními pomůckami, zná jejich možnosti i limity
- student si vyzkouší tyflografickou práci, bude schopen vytvořit základní reliéfní obrázek, přičemž se vyhne chybám, kterých se laická tyflografika často dopouští
Obecné způsobilosti:
- student bude způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s jedinci se zrakovým postižením různého věku, ale bude lépe reagovat na jejich potřeby
- student dokáže navrhovat aktivity a kompenzační pomůcky dle individuálních možností klientů; současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně
Osnova
  • 1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru včetně struktury, postavení v soustavě věd, mezioborových vazeb, soudobá terminologie.
  • 2. Historie péče o jedince se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.
  • 3. Vývoj zrakového vnímání, nejčastější příčiny zrakového postižení z hlediska typu, etiologie, symptomů a projevů.
  • 4. Stupně zrakového postižení.
  • 5. Charakteristika nevidomých osob, specifika jejich psychického vývoje.
  • 6. Charakteristika osob se zbytky zraku, specifika jejich psychického vývoje.
  • 7. Charakteristika slabozrakých osob a osob s poruchami binokulárního vidění, specifika jejich psychického vývoje.
  • 8. Tyfloandragogika a tyflogerontagogika. Ztráta zraku, dopad na psychický vývoj, možnosti reedukace a kompenzace.
  • 9. Možnosti vzdělávání a poradenské služby. Specifika výuky žáků nevidomých a slabozrakých.
  • 10. Kompenzační pomůcky pro jedince se zrakovým postižením. Braillovo písmo. Tyflografika.
  • 11. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených.
  • 12. Možnosti volnočasových aktivit.
Literatura
    povinná literatura
  • FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
  • FINKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K. Mimoškolní aktivity a speciálněpedagogické působení na osoby se zrakovým postižením [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3083-6.
  • FINKOVÁ, D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2742-3.
  • RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K. Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-5273-9.
  • SMÝKAL, J. Studie a statě. Brno: Technické muzeum v Brně, 2011. ISBN 978-80-86413-82-2.
    doporučená literatura
  • FIDLEROVÁ, D. Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. Pardubice, 2015. ISBN 978-80-260-9209-4.
  • KAVALÍROVÁ, K. Nevidomý ve vaší firmě. Praha: Okamžik, 2012. ISBN 978-80-86932-29-3.
  • NIELSEN, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-858-6626-9.
  • SLOUKA, I. a kol. Studium výuky prostorové orientace zrakově postižených: metodická příručka ke kurzu v rámci projektu č. CZ.1.07/1.3.00/19.0001 Specializace pedagogických pracovníků na výuku prostorové orientace zrakově postižených. Brno: Tribun EU.
  • FINKOVÁ, D. Základy tyflopedie: předmět, cíle, techniky prostorové orientace a komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2627-3.
    neurčeno
  • JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní tyflopedie. Díl I, Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8.
  • JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní tyflopedie. II. díl, Kategorie komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-555-X.
  • JESENSKÝ, J. Tyflografické výzkumy a studie. Praha: ÚV SI v ČSR, 1983.
  • RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K., KRAMOSILOVÁ, Z. Zrakový trénink a jeho podmínky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-5096-4.
  • MILLS, M. The Politics of Differentiation in Schools. Routledge, 2017. ISBN 978-1138797246.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Oftalmopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Odevzdání zadaného úkolu, přečtení Braillova písma se zrakovou podporou. Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2023, léto 2024, léto 2025.