UNZSOK021 Komunikace v ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
0/5/5. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UNZSOK021/A: Čt 16. 2. 8:55–13:00 C311, Pá 17. 2. 8:55–13:00 C311, Z. Římovská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností dětské sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry dítěte i jeho doprovodu a pro další účinnou a kvalitní péči o jejich individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s dětmi, které mluví, ale i s těmi které nemluví, nebo jim to jejich zdravotní stav nedovoluje, nebo jsou cizími státními příslušníky. Naučí se lépe komunikovat i se spolupracovníky popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student/ka zná teoretická východiska komunikace a její komunikační strategie Odborné dovednosti: Student/ka analyzuje význam komunikace, provádí alternativní typy komunikace, uplatňuje zásady komunikace s klienty s různým postižením, vhodně doporučuje komunikační technologie, aplikuje komunikační technologie v praxi. Obecná způsobilost (kompetence): Student/ka popíše význam komunikace, vyjmenuje zásady komunikace s jednotlivými kategoriemi postižených, vysvětlí rozdíly mezi komunikací s dětmi, dospělými, tělesně a psychicky nemocnými. Student/ka umí zásady efektivní komunikace v pediatrii.
Osnova
  • Přehled probírané látky přednášek: 1. Úvod do komunikace a problematiky komunikačních technologií. 2. Zásady komunikace v pediatrii, klasifikace dětského věku s ohledem na výběr komunikačních technik 3. Alternativní komunikace. Pomůcky pro komunikaci u postižených s řečovými schopnosti. 4. Augmentativní komunikace. Využití PC při terapii. 5. Zásady komunikace s klienty s různým postižením. 6. Komunikace sluchově postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením sluchu. 7. Komunikace zrakově postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením zraku. 8. Komunikace mentálně postižených. Komunikace psychicky postižených. 9. Komunikace tělesně postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s fyzickým postižením. 10. Komunikace v geriatrii. Přehled probírané látky cvičení: Nácvik modelových situací. 1. Komunikace s dětmi podle věkových kategorií 2. Komunikace s rodinnými příslušníky 3. Komunikační techniky při odstraňování strachu 4. Komunikace s dětmi s tělesným postižením 5. Komunikace s dětmi s psychickým postižením 6. Komunikace s dětmi se smyslovým handicapem 7. Komunikace s dětmi o smrti 8. Exkurze Tyfloservis, Škola pro sluchově postižené
Literatura
    povinná literatura
  • ANTAI-OTONG,D. Nurse-Client Communication. Burrlington: Jones-Barlett Learning, 2007. ISBN 978-076-3735-883.
  • JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P. Komunikace ve zdravotnictví. Portál, Praha 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
  • TOMANOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. základní otázky komunikace. 2009. info
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISSN 80-7178-308-0.
  • LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5.
  • ŠPAČKOVÁ, A. Umění dialogu: Jak si s lidmi opravdu porozumět. Praha: Grada 2011. ISBN 978-80-247-3810-9.
  • VRUBLOVÁ,Y., ŠIMETKA,O. Etnická, náboženská a kulturní specifika poskytování porodnické péče In ROZTOČIL, A.: Moderní porodnictví. Praha: Grada, 2017, s. 181 – 188, ISBN 978-80-247-5753-7.
  • PAŘÍZEK, A. Kniha o těhotenství a dítěti. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-653-3.
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
Výukové metody
Přednáška, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Předvedení modelové situace je podmínkou pro udělení zápočtu. Zkouška proběhne ústní formou.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 4p+6c hodin.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2024, léto 2025.