UNZSOK045 Ošetřovatelská péče v pediatrii 4

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
7/8/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Dalibor Hudec, MBA (přednášející)
Mgr. Gabriela Světnická (cvičící)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Pá 28. 4. 12:15–18:00 C209
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSOK045/A: Čt 30. 3. 11:25–18:00 C205, G. Světnická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který tvoří základ pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče v pediatrii. Umožňuje studentům komplexní pohled na růst a vývoj zdravého i nemocného dítěte s ohledem na poskytovanou léčebnou a preventivní péči. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl schopen plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student je schopen popsat postupy a principy ošetřovatelské péče u dětí s různými typy onemocnění a úrazů. Dokáže charakterizovat ontogenetické zvláštnosti dětského věku. Odborné dovednosti: Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl/byla schopen/schopna plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči. Obecná způsobilost (kompetence): Student/ka je připraven/připravena poskytovat péči dětem s různými biopsychosociálními charakteristikami a potřebami. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Osnova
  • 1. Popáleniny, problémy vzniklé horkem nebo chladem. 2. Otravy u dětí, úrazy. 3. Akutní život ohrožující stavy u dítěte a KPR 4. Týrané a zneužité dítě 5. SIDS, terminální stadium, úmrtí dítěte 6. Psychosomatické nemoci, poruchy chování a poruchy způsobené prostředím 7. Specifika ošetřovatelské péče u dítěte s termickým poraněním a problémy vzniklými horkem nebo chladem 8. Specifika ošetřovatelské péče u dítěte s intoxiakcí 9. Specifika ošetřovatelské péče u dítěte s polytraumatem 10. Specifika ošetřovatelské péče u dítěte v akutním život ohrožujícím stavu 11. Specifika ošetřovatelské péče u dítěte po KPR 12. Specifika ošetřovatelské péče u týraného a zneužitého dítěte 13. Specifika ošetřovatelské péče u dítěte v terminálním stadiu, úmrtí dítěte, péče o mrtvé tělo.
Literatura
    povinná literatura
  • LEBL, J., PROVAZNÍK, K., HEJCMANOVÁ, L. a kol. Preklinická pediatrie. 2. přeprac., vyd. Praha: Galén, Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7262-438-6.
  • LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al. Klinická pediatrie. 1. vyd. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-772-1.
  • KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
  • FENDRYCHOVÁ, J. Péče o kriticky nemocné dítě. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-427-5.
  • HLADÍK, M. Dětské lékařství pro studenty ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 980-7248-472-0. info
    doporučená literatura
  • DUDERSTADT, K. Pediatric Physical Examination: An Illustrated Handbook. 3rd ed. St. Louis: Mosby, 2018. ISBN 978-0323476508.
  • KUKLA, L. a kol. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
  • MUNTAU, C. A. Pediatrie. 6. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
  • European Resuscitation Council. Guidelines for Resuscitation 2020.
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1. info
Výukové metody
Přednáška, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, aktivita ve výuce (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost. Zkouška: ústní.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 7p+8c hodin.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, léto 2025.