UNZSOK046 Ošetřovatelská péče o dítě v chirurgických oborech 4

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
5/6/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Jan Žatecký, Ph.D. (přednášející)
Bc. Iveta Migašová (cvičící)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Čt 13. 4. 13:05–17:10 C310
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSOK046/A: Pá 14. 4. 13:05–18:00 C308, I. Migašová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který studenta/studentku seznámí s problematikou pediatrické ošetřovatelské péče v oborech dětská chirurgie, dětská ortopedie a traumatologie, dětská kardiochirurgie, dětská urologie, dětská neurochirurgie, dětská otorinolaryngologie, dětská stomatologie, atd. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat a efektivně řešit specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s chirurgickým onemocněním a chirurgickou léčbou.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí charakterizovat příznaky, symptomy a léčbu u vybraných chirurgických onemocnění u dětí. Umí definovat specifika chirurgických zákroků a pooperační péči. Odborné dovednosti: Student je schopen u jednotlivých klinických chirurgických stavů naplánovat a poskytnout péči metodou ošetřovatelského procesu. Je schopen identifikovat a efektivně řešit specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s chirurgickým onemocněním a chirurgickou léčbou. Obecná způsobilost (kompetence): Student dokáže u chirurgických onemocnění samostatně sestavit ošetřovatelskou anamnézu, diagnostikovat ošetřovatelské problémy, naplánovat péči a vyhodnotit očekávané výsledky ve změně zdravotního stavu pacienta. Student si získanou schopnost pracovat metodou ošetřovatelského procesu u chirurgicky nemocných pacientů bude v dalším studiu a klinické praxi ověřovat, zdokonalovat a prohlubovat. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Osnova
  • 1. Hrudní chirurgie I- deformity hrudní stěny, bronchopulmonální malformace 2. Hrudní chirurgie II- získaná plicní a pleurální onemocnění 3. Hrudní chirurgie III- mediastinum, brániční kýly 4. Hrudní chirurgie IV- jícen, atrézie, 5. Hrudní chirurgie V-achalázie, gastroezofageální reflux 6. Kardiochirurgie- vrozené anomálie, možnosti chirurgického řešení 7. Urologie I- vývojové anomálie ledvin, 8. Urologie II- ureterální obstrukce, vesikoureterální reflux 9. Urologie III- onemocnění močového měchýře a uretry, uretrální chlopeň 10. Urologie IV- urolitiáza, hypospadie, fimóza, parafióza, varikokéla.
Literatura
    povinná literatura
  • TOŠOVSKÝ, Václav. Náhlé příhody břišní u dětí: včasná diagnostika. 9., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-094-5.
  • ŠNAJDAUF, J., CVACHOVEC, K., TRČ, T. Dětská traumatologie. Praha: Galén 2004. ISBN 978-80-7262-152-1.
  • ŠNAJDAUF, J., ŠKÁBA, R. a kol. Dětská chirurgie. Praha: Galén, 2005. ISBN 978-80-7262-329-7.
  • HUČÍN B., ŽÁČEK P. Dětská kardiochirurgie. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4497-1.
  • JANÍKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelská péče v chirurgii. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4. info
    doporučená literatura
  • SLEZÁKOVÁ, L. a kol. Ošetřovatelství v chirurgii I. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3129-2. info
  • BEZDIČKOVÁ, M. et al. Ošetřovatelství v chirurgii II. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3130-8. info
  • HEIDEROVÁ,H. Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech II. 2012 Distanční studijní opora. 1. vyd. [online] Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. [cit. 2012]. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/.
  • MICHALSKÝ, R. Chirurgie břišní stěny, trávicí trubice a nitrobřišních orgánů pro studující ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 978-80-7248-465-2. info
  • MICHALSKÝ, R., VOLFOVÁ, I. Kapitoly z obecné chirurgie pro studující ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 978-80-7248-464-5. info
Výukové metody
Přednáška, prezentace, instruktáž, demonstrace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost. Zkouška: ústní.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 5p+6c hodin.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, léto 2025.