UVSRPCP034 Sociální práce s menšinami a migranty

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 8:55–9:40 C312
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UVSRPCP034/A: Čt 9:45–10:30 C206, A. Preissová Krejčí
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen k základní orientaci v problematice sociální práce s osobami se statusem žadatele o mezinárodní ochranu, azylanta či členy etnických či subkulturních skupin. Cílem předmětu je předání informací o potřebách migrace, migračních vlnách a imigračních politik. Dále budou studenti seznámeni s mezinárodní, eurounijní a českou legislativou vztahující se k migraci, uprchlictví, mezinárodní ochranou a azylem. Předmět seznamuje studenty s vybranými přístupy sociální práce s definovanými skupinami jak ve státních institucích tj. zřízených Ministerstvem vnitra České republiky, tak v institucích nestátního neziskového sektoru. Největší pozornost je věnována důvodům vedoucím k migraci, postavení uprchlíka ve společnosti, definování jeho základních fyzických, sociálních a psychických potřeb, jenž může poskytovat sociální práce. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v základních interkulturních odlišnostech v přímé interakci s klientem s odlišného etnokulturního prostředí. Student bude schopen si uvědomit potřebu kulturní senzitivity, nebezpečí egocentrismu, předsudků a stereotypů. Výstupy: Odborné znalosti: Student umí definovat a uvědomovat si základní pojmy z oblasti interkulturní komunikace, specifické práce s jedinci z odlišného kulturního prostředí. Student umí popsat nebezpečí kulturního šoku a způsob jeho eliminace, zná základní faktory odlišných neverbálních komunikací vycházejících z odlišných sociokulturních prostředí. Ovládá základní uprchlickou a migrační legislativu v rámci České republiky a Evropské unie. Odborné dovednosti: Student je schopen správně komunikovat s osobami z odlišného etnokulturního prostředí s vysokou dávkou kulturní senzitivity. Dokáže popsat jednotlivé kroky azylového řízení a Státního integračního programu a případným klientům správně poradit. Obecná způsobilost: Student chápe kulturní či etnickou diverzifikaci společnosti jako výhodu v globalizovaném světě. Je schopen jednat s uvědomovaným nebezpečím kulturních předsudků či stereotypů s nebezpečím diskriminace.
Osnova
  • Přednášky
    1. Základní pojmy v problematice globalizace, migrace a uprchlictví
    2. Migrační legislativa mezinárodní, eurounijní, v České republice
    3. Azylová migrace
    4. Proces řízení o udělení mezinárodní ochrany v České republice
    5. Sociální práce s žadateli o mezinárodní ochranu v zařízeních Ministerstva vnitra České republiky
    6. Sociální práce v organizacích nestátního neziskového sektoru
    7. Etnicita, kulturní senzitivita
    8. Interkulturní komunikace jako základní metoda sociální práce
    9. Kulturní diverzita v sociálních službách v České republice
    10. Etnické menšiny v České republice
    11. Náboženské skupiny v České republice
    12. Vybrané subkultury jako možní klienti sociální práce
    13. Shrnutí
    Seminář
    Semináře navazují na probranou problematiku sociální práce a to ve formách případových studií. Student bude úkolován k vytvoření kazuistiky podle přiděleného problému a to následovně: tvorba anamnéz, diagnózy, definování metody sociální služby či sociální práce, popsání reálného poskytovatele sociální služby, včetně popisu zřizovatele a způsobu financování, vytvoření časové osy sociální pomoci a zpětné vazby na řešení problému.
Literatura
    povinná literatura
  • Zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, v platném znění. info
  • PASTRŇÁK, R. Sociální práce s menšinami a migranty. Opava: Optys, 2008. ISBN 978-80-85819-69-4. info
  • MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L., a kol. Interkulturní psychologie. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1. info
  • NOVÝ, I., SCHROLL-MACHL, S. Spolupráce přes hranice kultur. Praha: Management press, 2005. ISBN 80-7261-121-6. info
    doporučená literatura
  • ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu: zdroje a formy rasismu a netolerance: informace o národnostních menšinách: hry a cvičení pro žáky a studenty. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073671822. info
  • Tesař, F. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-097-9. info
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6. info
  • NAVRÁTIL, P. a kol. Romové v české společnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8. info
  • Šišková, T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9. info
Informace učitele
V seminářích budou studentům zadávány kontrolní úkoly v písemné formě, aktivní účast na seminářích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, léto 2024, léto 2025.