FVP:UPPVBP023 Odborná praxe II - Informace o předmětu
UPPVBP023 Odborná praxe II
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 0/7/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Student má teoretický i teoreticko-praktický základ pro vykonání praxe s cílovou skupinou, která vyžaduje širší rozsah znalostí a práce s ní může být výrazně náročnější než s cílovou skupinou v rámci Odborné praxe I. Pro úspěšné absolvování Odborné praxe II., tzn. pro samostatnou práci s klientem, se předpokládá znalost vývojové a sociální psychologie, pedagogiky a didiktiky. Pro úspěšnou práci s klientem je nezbytným předpokladem i znalost sociální komunikace, především vedení rozhovorů. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem Odborné praxe II je získat zkušenost v běžné práci s klientem v určených zařízeních i v terénu, seznámit se s jeho životními podmínkami, potřebami, ověřit si teoretická východiska a získat základní profesní dovednosti. Ve vybraném zařízení se student seznámí s posláním zařízení, složením cílové skupiny klientů, organizační strukturou, personálním zajištěním, vazbami na jiná zařízení a místní komunitu, příslušnou legislativou. V průběhu praxe bude věnována pozornost také týmové práci včetně spolupráce s dalšími organizacemi a institucemi, rodinami klientů, lékaři, psychology apod. Odborná praxe II bude realizována formou individuální, průběžné stáže (v rozsahu 6 hodin/1 den, 72 hodin za semestr) ve vybraném zařízení resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva spravedlnosti. Praxe bude realizována v zařízeních péče o seniory a občany se zdravotním znevýhodněním a dalších zařízeních schválených garantem praxe.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat poslání, cíle, organizační strukturu, personální zajištění organizace;
- popsat a určit specifika cílové skupiny zařízení;
- zařadit poskytované služby dle příslušného resortu a legislativy;
- vést rozhovory s klienty zařízení;
- vést písemnou dokumentaci ohledně klientů zařízení;
- navrhnout vhodné aktivity pro cílovou skupinu;
- realizovat vhodné aktivity s cílovou skupinou;
- písemně zpracovat výstupy z aktivit;
- spolupracovat s pracovníky zařízení; - Osnova
- 1. Vyjasnění postavení studenta/ky v průběhu praxe.
2. Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb, školství aj.
3. Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize (vnitřní, vnější).
4. Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci.
5. Vymezení typologie problémů klientů daného zařízení.
6. Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních informací.
7. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
8. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
9. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.
10. Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a jejich použitelnosti v praxi.
Seminář
Odborná praxe se skládá z vlastní odborné praxe a semináře. V semináři budou studenti moci reflektovat své zkušenosti z jednotlivých zařízení. Jeho součástí bude také metodické vedení studentů v přípravě na přímou práci s klienty.
Seminář bude probíhat ve skupině pod vedením kvalifikovaného garanta praxe.
Bude zaměřen na rozšíření teoretických znalostí a především praktických zkušeností z oblasti prevence sociálně patologických jevů v jednotlivých typech zařízení. Seminář bude sloužit k analýze nestandardních situací a hledání vhodného postupu jejich řešení.
Náplň semináře se bude odvíjet podle výsledků praxe studentů v jednotlivých týdnech a zařízeních.
1. Úvodní informace k praxi.
2. Charakteristiky zařízení a jejich srovnání z hlediska náplně práce a cílové skupiny.
3. Metodika herních činností a aktivit v rámci praxe.
4. Možnosti prevence sociálně patologických jevů v jednotlivých typech zařízení.
5. Průběžná příprava aktivit v rámci praxe (časová dotace, struktura a obsah přípravy, práce se skupinou?)
6. Možnosti řešení nestandardních situací.
7. Analýza a hodnocení realizovaných praxí.
- 1. Vyjasnění postavení studenta/ky v průběhu praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
- HANÁKOVÁ, A., BŘÍZOVÁ, B., MOTLOVÁ, L., a kol. Profesionální kompetence ověřované v průběhu praxe. [online]. [cit. 19. 3. 2008]. info
- KOLAŘÍKOVÁ, M. Průvodce odbornou praxí I-III. Opava, 2014. URL info
- KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6. info
- MUSIL, L. "Ráda bych vám pomohla, ale-": dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9. info
- doporučená literatura
- HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 2008. ISBN 80-7262-532-1. info
- WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-970-4. info
- MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. info
- JEDLIČKA, R., et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
- NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-872-4. info
- ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0182-0. info
- MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
- MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9. info
- SMITH, CH. A. Třída plná pohody: 162 her zaměřených na výchovu ke spolupráci a citlivému jednání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-602-0. info
- ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. 2. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-408-7. info
- WEISS, P., a kol. Sexuální zneužívání - pachatelé a oběti. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-795-8. info
- OLLIER, K., HOBDAY, A. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1. info
- BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici: streetwork. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-048-1. info
- CANFIELD, J., WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-136-3. info
- MATOUŠEK, O., MATULOVÁ, A., KOPOLDOVÁ, B., CHALUPOVÁ, J., HALÍK,. Práce s rizikovou mládeží. Projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-064-2. info
- GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-10-9. info
- Výukové metody
- praxe, diskuze
- Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Bližší informace viz manuál k praxi.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVBP023