UPPVIP006 Teorie výchovy

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2024
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 11:25–13:00 C201
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP006/A: Po 9:45–11:20 C310, E. Ondřejová
UPPVIP006/B: St 12:15–13:50 C310, E. Ondřejová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle jedné z pedagogických disciplín a ukotvit ji v systému pedagogických věd. Cílem je poskytnou informace s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na jednotlivce nebo skupinu. Obsah předmětu je úzce propojen na orientaci z obecné pedagogiky. Pozornost je současně věnována souvisejícím pojmům, teoriím, jednotlivých složkám a subsložkám výchovy a jejich uplatnění v edukačním prostředí školy a rodiny. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných pedagogických disciplín. Dalším cílem výuky předmětu je vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student získá informace nezbytné pro orientaci v oblasti teorie výchovy, které představují další akceleraci vybraných témat z předmětu obecná pedagogika. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v v oblasti teorie výchovy a bude umět vyargumentovat jednotlivé složky a subsložky výchovy, a to na pozadí současného stupně poznání. Orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Obecná způsobilost: Student bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti teorie výchovy z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů, preventivních programů apod.
Osnova
  • 1. Děti a mládež v současné společnosti
  • 2. Cíle výchovy v jednotlivých složkách výchovy, globální výchova, výchova rozumová a názoru na svět, mediální výchova, mravní výchova, výchova humanistická multikulturní, výchova pracovní a technická, výchova estetická a umělecká, výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu
  • 3. Osobnostně sociální rozvoj jedince
  • 4. Výchova v rodině
  • 5. Náhradní výchovná péče (Ústavní a ochranná výchova)
  • 6. Výchova ve volném čase
  • 7. Kázeň jako prostředek a cíl výchovy
  • 8. Sociálně patologické jevy mládeže z pohledu výchovného působení
  • 9. Šikana ve škole z pohledu výchovného působení, řešení ve školním prostředí
  • 10. Další projevy rizikového chování u dětí a mládeže a jejich prevence z pohledu výchovného působení – strategie prevence rizikového chování
Literatura
    povinná literatura
  • MALACH, J. Teorie metodiky výchovy. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-29-7. info
  • Bendl, Stanislav a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 306 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4248-9.
  • Studijní opora doc. Janiš
  • MIČIENKA, M. a kol. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4. info
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.) a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozš.a aktual. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3357-9. info
    doporučená literatura
  • STROUHAL, M. Teorie výchovy i k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton,, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2. info
  • MIOVSKÝ, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Centrum adiktologie, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
Výukové metody
Monologické a dialogické metody
Metody hodnocení
Zkouška - ústní - z určené povinné literatury a přednášek (podmínkou přihlášení ke zkoušce je splnění požadavků ze semináře) (Splnění požadavků seminář: 1. docházka - povinná účast - omluveny max. 2 neúčasti z důvodu nemoci, závažných skutečností - zdůvodnění absence zaslat vyučující semináře na e-mail, 2. prezentace tématu podle rozpisu, o prezentovaném tématu student dokáže diskutovat s ostatními, 3. aktivní účast na aktivitách v semináři podle zadání. Studenti se musí aktivně zapojovat do diskutovaných témat a aktivit, pasivita v seminářích může být důvodem pro nesplnění semináře.)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVIP006