FVP:UPPVIP006 Teorie výchovy - Informace o předmětu
UPPVIP006 Teorie výchovy
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 11:25–13:00 C201
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP006/B: St 12:15–13:50 C310, E. Ondřejová - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle jedné z pedagogických disciplín a ukotvit ji v systému pedagogických věd. Cílem je poskytnou informace s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na jednotlivce nebo skupinu. Obsah předmětu je úzce propojen na orientaci z obecné pedagogiky. Pozornost je současně věnována souvisejícím pojmům, teoriím, jednotlivých složkám a subsložkám výchovy a jejich uplatnění v edukačním prostředí školy a rodiny. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných pedagogických disciplín. Dalším cílem výuky předmětu je vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Student získá informace nezbytné pro orientaci v oblasti teorie výchovy, které představují další akceleraci vybraných témat z předmětu obecná pedagogika. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v v oblasti teorie výchovy a bude umět vyargumentovat jednotlivé složky a subsložky výchovy, a to na pozadí současného stupně poznání. Orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Obecná způsobilost: Student bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti teorie výchovy z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů, preventivních programů apod.
- Osnova
- 1. Děti a mládež v současné společnosti
- 2. Cíle výchovy v jednotlivých složkách výchovy, globální výchova, výchova rozumová a názoru na svět, mediální výchova, mravní výchova, výchova humanistická multikulturní, výchova pracovní a technická, výchova estetická a umělecká, výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu
- 3. Osobnostně sociální rozvoj jedince
- 4. Výchova v rodině
- 5. Náhradní výchovná péče (Ústavní a ochranná výchova)
- 6. Výchova ve volném čase
- 7. Kázeň jako prostředek a cíl výchovy
- 8. Sociálně patologické jevy mládeže z pohledu výchovného působení
- 9. Šikana ve škole z pohledu výchovného působení, řešení ve školním prostředí
- 10. Další projevy rizikového chování u dětí a mládeže a jejich prevence z pohledu výchovného působení – strategie prevence rizikového chování
- Literatura
- povinná literatura
- MALACH, J. Teorie metodiky výchovy. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-29-7. info
- Bendl, Stanislav a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 306 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4248-9.
- Studijní opora doc. Janiš
- MIČIENKA, M. a kol. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4. info
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.) a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozš.a aktual. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3357-9. info
- doporučená literatura
- STROUHAL, M. Teorie výchovy i k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton,, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2. info
- MIOVSKÝ, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Centrum adiktologie, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
- KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
- Výukové metody
- Monologické a dialogické metody
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní - z určené povinné literatury a přednášek (podmínkou přihlášení ke zkoušce je splnění požadavků ze semináře) (Splnění požadavků seminář: 1. docházka - povinná účast - omluveny max. 2 neúčasti z důvodu nemoci, závažných skutečností - zdůvodnění absence zaslat vyučující semináře na e-mail, 2. prezentace tématu podle rozpisu, o prezentovaném tématu student dokáže diskutovat s ostatními, 3. aktivní účast na aktivitách v semináři podle zadání. Studenti se musí aktivně zapojovat do diskutovaných témat a aktivit, pasivita v seminářích může být důvodem pro nesplnění semináře.)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVIP006