FVP:UPPVIP042 Sociálně výchovná práce s vybr - Informace o předmětu
UPPVIP042 Sociálně výchovná práce s vybranými skupinami
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD. (přednášející)
doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD. (cvičící) - Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Po 19. 2. až Ne 14. 4. St 13:05–13:50 C201
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit studentům systém péče o ohrožené děti v ČR. Zvláštní pozornost je věnovaná včasné péče, ústavní a náhradní rodinné péči. Studenti se zorientují v konkrétních postupech a metodách, které představují inovace v tomto systému. Dílčím cílem je objasnit problematiku rizikového chování dětí a mládeže a jeho prevence ve škole.
- Výstupy z učení
- Studující bude schopen popsat specifika: systému péče o ohrožené děti v ČR včasné péče ústavní péče náhradní rodinné péče sociální práce v rodinách Studující bude vědět aplikovat poznatky o prevenci rizikového chování dětí a mládeže ve škole. Studující bude kriticky reflektovat nastavení systému péče o ohrožené děti v ČR. Studující bude schopen navrhnout preventivní program nebo inovaci v konkrétní škole nebo organizaci.
- Osnova
- 1.Péče o ohrožené děti v ČR 2.Inovace v péči o ohrožené děti. 3.Včasné péče 4.Raná péče 5.Teorie citové vazby a její aplikace v práci s dětmi a rodinou. 6.Ústavní péče 7.Náhradní rodinná péče. 8.Rizikové chování dětí a dospívajících. 9.Sociální práce v rodinách 10.Rodinné konference 11.Sociální pedagog ve škole 12.Sociální pracovník ve škole.
- Literatura
- povinná literatura
- VAŠUTOVÁ, M. Sociálně výchovná práce s vybranými skupinami. Opava: FVP SU v Opavě, 2018. Distanční studijní opora. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218
- BĚLÍK, Václav a kol. Slovník sociální patologie. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 120 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0599-1. https://www.bookport.cz/kniha/slovnik-socialni-patologie-3983/
- BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-955-9.
- KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
- MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ (eds). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0. info
- HURYCHOVÁ, Eva a PTÁČKOVÁ, Blanka. Sociální práce ve školství. Vydání 1. Praha: Grada, 2022. 239 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-3313-0. https://www.bookport.cz/kniha/socialni-prace-ve-skolstvi-10965/
- doporučená literatura
- VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-8-262-0696-5.
- ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
- ŘÍČAN, P., KREJČOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1049-5.
- MICHALÍK, J. a kol. Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-57-6.
- NOVOSAD, L. Poradenství pro lidi se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7
- DIVOKÁ, Jana. Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. V Praze: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-72-5.
- BLAŽEK, Petr, Slavomil FISCHER a Jiří ŠKODA. Delikvence: analýza produktů činnosti delikventní subkultury jako diagnostický a resocializační nástroj. Praha: Grada, 2019. Psyché. ISBN 978-80-271-2013-0.
- JANOŠOVÁ, Pavlína et al. Psychologie školní šikany. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 415 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-2992-3.
- KALIBOVÁ, Petra a KALIBA, Martin. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 91 s. ISBN 978-80-7435-507-3.
- Výukové metody
- výklad, diskuze, skupinová práce brainstorming, problémové učení
- Metody hodnocení
- 1. Seminární práce: Podmínkou pro připuštění k závěrečnému písemnému testu je odevzdání seminární práce na dané téma v rozsahu min. 3600 znaků včetně mezer (tj. 3 normostrany) a s odkazy na odborné zdroje (pozn. dle citační normy ISO 690:2022).
2. Písemný test. - Informace učitele
- Studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailové komunikace nebo po dohodě s vyučujícím.
Kontakt: tatiana.matulayova@fvp.slu.cz. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVIP042