FVP:UPPVMD021 Oftalmopedie - Informace o předmětu
UPPVMD021 Oftalmopedie
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Rozvrh
- So 23. 3. 8:05–13:00 C303, So 20. 4. 11:25–16:20 C303
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je hlouběji proniknout do problematiky práce s osobami se zrakovým postižením. Součástí předmětu budou interaktivní semináře, během nichž studenti budou zážitkovými metodami pracovat s kompenzačními pomůckami, budou se učit číst a psát Braillovým písmem, proniknou do možností volnočasových aktivit. Teoretický koncept předmětu je vystaven na aktuálních poznatcích z oftalmopedie tak, aby byl student schopen porozumět podstatě, možnostem i omezením plynoucích ze zrakového postižení.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student získá a prokáže znalost základní terminologie a ustavení speciálně pedagogické disciplíny oftalmopedie
- student umí popsat základní těžké zrakové vady a stupně zrakového postižení
- student dokáže charakterizovat psychický vývoj jedince se zrakovým postižením v jednotlivých věkových obdobích
- student se orientuje v konkrétních možnostech vzdělávání, poradenských služeb i volnočasových aktivit
Odborné dovednosti:
- student se naučí základy Braillova písma a prostorové orientace
- student dokáže pracovat s kompenzačními pomůckami, zná jejich možnosti i limity
- student si vyzkouší tyflografickou práci, bude schopen vytvořit základní reliéfní obrázek, přičemž se vyhne chybám, kterých se laická tyflografika často dopouští
Obecné způsobilosti:
- student bude způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s jedinci se zrakovým postižením různého věku, ale bude lépe reagovat na jejich potřeby
- student dokáže navrhovat aktivity a kompenzační pomůcky dle individuálních možností klientů; současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně - Osnova
- 1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie (pedagogiky zrakově postižených) jako vědního oboru včetně struktury, postavení v soustavě věd, mezioborových vazeb, soudobá terminologie.
- 2. Historie péče o jedince se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.
- 3. Vývoj zrakového vnímání, nejčastější příčiny zrakového postižení z hlediska typu, etiologie, symptomů a projevů.
- 4. Důsledky poškození zraku na edukaci žáků se zrakovým postižením a na jejich život – přehled jednotlivých poruch/poškození/postižení zraku.
- 5. Charakteristika nevidomých osob, osob se zbytky zraku, slabozrakých osob a osob s poruchami binokulárního vidění, specifika jejich psychického vývoje.
- 6. Komunikace zrakově postižených. Braillovo písmo.
- 7. Tyfloandragogika a tyflogerontagogika. Ztráta zraku, dopad na psychický vývoj, možnosti reedukace a kompenzace.
- 8. Možnosti vzdělávání a poradenské služby. Specifika výuky žáků nevidomých a slabozrakých. Volnočasové aktivity zrakově postižených.
- 9. Saturace speciálních vzdělávacích potřeb.
- 10. Kompenzační pomůcky pro jedince se zrakovým postižením. Tvorba pomůcek pro zrakově postižené a principy jejich tvorby.
- 11. Sebeobsluha a nácvik sebeobslužních a praktických dovedností zrakově postižených (osobní hygiena – umývání, používání toalety; oblékání, obouvání, stravování, stolování, orientace v prostředí školy, příprava pomůcek na vyučovací hodinu).
- 12. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených.
- Literatura
- povinná literatura
- FINKOVÁ, D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2742-3.
- FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
- FINKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K. Mimoškolní aktivity a speciálněpedagogické působení na osoby se zrakovým postižením [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3083-6.
- LOPÚCHOVÁ, J. Pedagogika zrakovo postihnutých: Vybrané kapitoly. Bratislava: MABAG, 2008. ISBN 978-80-89113-53-8.
- LOPÚCHOVÁ, J. Stručný prehľad terminológie z pedagogiky zrakovo postihnutých. Bratislava: Iris, 2010. ISBN 978-80-89256-52-5.
- LOPÚCHOVÁ, J. Základy pedagogiky zrakovo postihnutých. Bratislava: Iris, 2011. ISBN 978-80-89238-61-3.
- RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K. Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-5273-9.
- doporučená literatura
- FIDLEROVÁ, D. Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. Pardubice, 2015. ISBN 978-80-260-9209-4.
- FINKOVÁ, D. Základy tyflopedie: předmět, cíle, techniky prostorové orientace a komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2627-3.
- KAVALÍROVÁ, K. Nevidomý ve vaší firmě. Praha: Okamžik, 2012. ISBN 978-80-86932-29-3.
- NIELSEN, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-858-6626-9.
- POŽÁR, L. Psychológia postihnutých (patopsychológia). Bratislava: RETAAS, 2005. ISBN 80-89113-21-4.
- SLOUKA, I. a kol. Studium výuky prostorové orientace zrakově postižených: metodická příručka ke kurzu v rámci projektu č. CZ.1.07/1.3.00/19.0001 Specializace pedagogických pracovníků na výuku prostorové orientace zrakově postižených. Brno: Tribun EU.
- SMÝKAL, J. Studie a statě. Brno: Technické muzeum v Brně, 2011. ISBN 978-80-86413-82-2.
- neurčeno
- JESENSKÝ, J. Tyflografické výzkumy a studie. Praha: ÚV SI v ČSR, 1983.
- JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní tyflopedie. Díl I, Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8.
- JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní tyflopedie. II. díl, Kategorie komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-555-X.
- RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K., KRAMOSILOVÁ, Z. Zrakový trénink a jeho podmínky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-5096-4.
- MILLS, M. The Politics of Differentiation in Schools. Routledge, 2017. ISBN 978-1138797246.
- KOLAŘÍKOVÁ, M. Oftalmopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Odevzdání zadaného úkolu (tvorba pomůcky pro zrakově postižené), přečtení Braillova písma se zrakovou podporou. Úspěšné absolvování písemné zkoušky dle hodnotících indikátorů.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVMD021