FVP:UPPVMK008 Psychopedie - Informace o předmětu
UPPVMK008 Psychopedie
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 1. 3. 14:45–18:00 C201, Pá 8. 3. 13:55–17:10 C401, Pá 22. 3. 13:05–16:20 C202
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(1)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení s teorií a částečně také s praxí edukace osob s mentálním postižením, se zaměřením na výchozí teoretické otázky předmětu psychopedie, a nový pohled na práci s člověkem s mentálním postižením v inkluzivní společnosti. Předmět zahrnuje rovněž definování postižení a jeho kategorizaci, etiologii a symptomatiku, dějiny péče o osoby s mentálním postižením ve světě a u nás, určité zamyšlení nad směřováním a charakteristikou osobnosti člověka s mentálním postižením.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student se orientuje v oblasti vědní disciplíny psychopedie, umí ji zařadit a charakterizovat
- student zná základní teoretické pojmy a terminologii psychopedie
- student se orientuje v terminologii, která se týká mentálního postižení
- student umí definovat a charakterizovat stupně, typy a druhy mentálního postižení dle různých klasifikací
- student se orientuje ve vývoji a historii péče o osoby s mentálním postižením v průběhu dějin u nás i v zahraničí
- student zná základní vzdělávací systém a možnosti vzdělávání pro žáky a studenty s různými stupni a druhy mentálního postižení
- student umí definovat speciálněpedagogické metody a zásady související s edukací osob s mentálním postižením
Odborné dovednosti:
- student umí posoudit vzdělávací možnosti našeho vzdělávacího systému ke stupni mentálního postižení žáka
- student analyzuje osobnost člověka s mentálním postižením dle základních pravidel a znalostí charakteristiky osobnosti v obecné podobě
Obecné způsobilosti:
- student umí posoudit podle různých klasifikačních kritérií schopnosti a dovednosti člověka s mentálním postižením
- student umí přizpůsobit proces práce konkrétnímu člověku s určitým stupněm mentální retardace
- student se orientuje v různosti vzdělávacího systému, který je využíván pro děti a žáky s mentálním postižením
- student zná a umí modifikovat speciálněpedagogické metody využitelné v práci s lidmi s mentálním postižením - Osnova
- 1. Psychopedie jako speciálně pedagogická disciplína. Postavení psychopedie v systému ostatních věd. Pojmové vymezení a terminologie v psychopedii. Pojem mentální postižení a mentální retardace. Historie a současnost terminologické exprese psychopedie v zahraničním kontextu.
- 2. Vývoj péče o osoby s mentálním postižením v zahraničí a v ČR. Současné zahraniční a domácí trendy směřující k edukaci a inkluzi osob s mentálním postižením ve společnosti.
- 3. Humanizace životních podmínek osob s mentálním postižením, práva a diskriminace v kontextu současné legislativy.
- 4. Charakteristika osobnosti člověka s mentálním postižením v komplexním pojetí.
- 5. Rodina dítěte s mentálním postižením.
- 6. Edukační realita – výchova a vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením.
- 7. Typy a stupně mentálního postižení, hraniční pásmo jako fenomén.
- 8. Etiologie mentálního postižení.
- 9. Možnosti vzdělávání pro děti a žáky s mentálním postižením – typy a druhy institucí a škol. Základy didaktiky osob s mentálním postižením (zásady, metody).
- 10. Žák s mentálním postižením ve škole. Podmínky a zásady speciálněpedagogické školní práce v rámci speciálního i inkluzivního vzdělávání.
- 11. Poruchy autistického spektra, edukace dětí a žáků s PAS.
- 12. Exkurze do zařízení pro osoby s mentálním postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, M. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
- ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
- JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN 978-80-210-7726-3.
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
- doporučená literatura
- BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-5930-6.
- ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
- HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
- JANKŮ, K. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
- VANČOVÁ, A. Edukácia mentálne postihnutých. Speciálne metodiky predmetov ZŠS. Bratislava: IRIS, 2010. ISBN 978-80-89256-53-2.
- neurčeno
- ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
- ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-975-2.
- BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-2620-693-4.
- PIPEKOVÁ, J. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-2107-689-1.
- VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
- HUGHES, M. T. The Wiley Handbook of Diversity in Special Education. Wiley-Blackwell, 2017. ISBN 978-1118-768-884.
- PIPEKOVÁ, J., VIKTORIN, J. Psychopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných veřejných politik. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Recenze na film s psychopedickou tematikou. Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVMK008